Orso - Paninoteca

Orso - Paninoteca

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Het is interessant dat ik vroeger een theorie had waarin ik popmuziek wit brood noemde en metal meergranen brood, vanwege dat het iets moeilijker naar binnen te werken is maar wel veel meer voedingswaarde heeft, en dat Orso nu met een album komt waarop zij elk nummer de naam van een broodje hebben gegeven, om aan te geven dat ze moeilijk te verteren zijn maar een hoge kwaliteit aan voedingswaarde bezitten.

Een brutale stelling, komende van een relatief jonge band, maar ze hebben geen ongelijk. Orso brengt post metal dan ook op een brutale manier. Waar sommige bands in dit genre voornamelijk gebruik maken van een opbouw en een keiharde climax (vergeef me die combinatie van woorden) lijkt Orso hun nummers gelijk in volle draf te beginnen. Dit zorgt er voor dat ze niet hetzelfde klinken als andere bands, ondanks dat ze eenzelfde atmosfeer oproepen als bijvoorbeeld Amenra; een koude, afstandelijke sfeer die tegelijkertijd uitnodigt tot een warme omhelsing, met beelden van stilstaande wateren, kille ruïnes en smalle paden tussen hoge rotswanden. Toch bouwt deze band ook spanning op door wat kalmere passages te gebruiken, waarin ze met enige dissonantie en onorthodoxe gitaargeluiden de zintuigen weten te prikkelen.

Dus ja, dit is inderdaad geen muziek die je even opzet tijdens het afwassen. Moeilijk te verteren, wat in dit geval inhoudt dat de luisteraar mentaal de muzikale brokken goed moet kauwen alvorens deze door te slikken. En dan ervaar je al de goedheid van die voedingsstoffen.