Belzebubs - Pantheon Of The Nightside

Belzebubs - Pantheon Of The Nightside

Label : Century Media | Archiveer onder black metal

Vera : De stunt waarmee de mysterieuze band Belzebubs gelanceerd wordt kan tellen! Zij haalden de inspiratie voor de bandnaam bij het online stripverhaal van de Finse artiest J.P. Ahonen en gingen tot nu toe door het leven als fictieve muzikanten met fictieve albums. Toen ze bij Century Media tekenden werd eind vorig jaar het nummer `Blackened Call` vrijgegeven en eind april volgt het full length album `Pantheon Of The Nightside Gods` en dat staat vol symfonische black/death metal waar we wel pap van lusten.

De band heeft geen gimmicks nodig, want de muziek staat als een huis. Wel kunnen we meegeven dat het album opgenomen werd in de Hellhole-studio, gemixt en gemastered werd door de iconische Dan Swano en gastbijdragen bevat van ICS Vortex (ex-Dimmu Borgir, nu terug bij Borknagar), Desibelius en Skvllcraft. De verleiding is groot om te willen achterhalen wie er achter dit fascinerende project zit, dat ook alleen maar interviews (uiterst beperkt) in stripvorm uitgeeft. De muziek doet ons wel denken aan Dimmu Borgir. In `Nam Gloria Lucifer` zingt men `celestial violence` en was dat geen intrigerende song van Ihsahn? Maar zoiets verwachten we niet van de ex-Emperor frontman. Maar goed, in ieder geval heeft men met net genoeg orkestratie en brede lagen synthesizers een fantastisch album afgeleverd dat regelmatig tot blastbeats accelereert, maar daarnaast ook heel wat melodieuze gitaarsolo`s laat weerklinken. De zalige grunt van Sloth laat vermoeden dat de man niet aan zijn proefstuk toe is en voor de afwisseling zorgt een kalmere track als `The Crowned Daughters` met cleane zangpartijen en ook het epische sluitstuk en titelnummer dat buiten ruwe en cleane zang ook nog een lange synthscape als outro aandraagt. Intrigerende band met verbluffend excellente black/death metal!