Samael - Lux Mundi / Solar Soul

Samael - Lux Mundi / Solar Soul

Label : Napalm Records | Archiveer onder industrial / ebm

Release type: Re-release

Ramon : In de begindagen van de band, wat alweer ruim 30 jaar geleden is, wist het Zwitserse Samael album na album te verrassen en soms zelf te choqueren. Het risico van een band die zichzelf opnieuw uitvindt is altijd dat de fans die je op dat moment aan je hebt gebonden de interesse kunnen gaan verliezen. Echter, er zat altijd iets ongrijpbaars in de band en de fans die dat begrepen, die bleven. Na `Passage` uit 1994 was de grootste schok wel voorbij en begon de wereld te wennen aan een in gothic stijl geklede metalband met een drumcomputer en vanaf dat moment consolideerde hun muziek. Met `Above` dan wel weer als uitschieter, maar Samael had op dat moment duidelijk zijn vaste vorm gevonden. De twee albums `Lux Mundi` (2011) en `Solar Soul` (2007) zijn nu opnieuw opgepikt door hun huidige label Napalm Records en worden in geremasterde versie uitgebracht. En dat is op zichzelf een goed moment om deze albums weer eens tegen het licht te houden, want beiden zijn groeibriljantjes, die commercieel gezien wellicht niet helemaal representatief zijn voor de kwaliteit die ze herbergden.

Solar Soul
Het album `Solar Soul` beleefde al een keer een re-issue, in 2015. En ofschoon ik de schijf nog altijd in mijn auto heb liggen voor een incidentele draaibeurt, moet ik wel erkennen dat het geen plaat is waar krakers op staan waar nog veel over gesproken wordt. Maar de eerlijkheid gebied eveneens te zeggen dat de impact van eerdere nummers zo groot was, dat alles wat je daarna doet marginaal lijkt. Per saldo is het een hele fijne, consistente plaat, waarin de definitieve vorm van Samael goed zichtbaar is.

Lux Mundi
Toen Samael in 2011 `Lux Mundi` uitbracht, knalde hij niet heel erg hard binnen. Op zich jammer, want het is een uitstekende plaat, maar ook voor dit thans een na laatste album geldt dat er misschien net een hitje ontbreekt. Ok, `Antigod` heeft wel de ban gebroken in termen van hyperspeed, maar als ik de playlist zo bekijk krijg ik het er zelf wel warm van, maar ik besef terdege dat het slechts voor insiders is.

En dat is dus zo voor deze hele dubbel re-release. Als je een hele grote fan bent, dan had je hem al, had je hem nog niet, dan zul je daar wel een goede reden voor hebben. Dus om nu een re-release te organiseren om die paar mensen die hun exemplaar niet meer hebben, of die alsnog besluiten hem een kans te geven, te gaan bedienen, ik vind het wat riskant, maar anderzijds, ik ben ook overtuigd dat al het werk voor altijd beschikbaar moet blijven. Dus in dat opzicht omarm ik het initiatief volledig. En voor elke lezer die de band een warm hart toedraagt, onder een steen heeft geleefd en een titel ziet die niet bekend voor komt, hij is dus weer te bestellen. Ik raad ze zeker niet af, maar neem je tijd ze goed te leren kennen, liefde op het eerste gezicht zal het niet zijn.

Meer informatie