Ketzer - Cloud Collider

Ketzer - Cloud Collider

Label : Metal Blade | Archiveer onder nu metal

Koen S. : Ketzer draait al mee sinds 2003, maar de wereld leerde hen pas echt kennen met hun onvolprezen debuutalbum `Satan`s Boundaries Unchained` uit 2009. Iedere zichzelf respecterende extreme metal liefhebber zou dit plaatje onderhand in z`n kast hebben moeten staan. Blackened thrash van de bovenste plank is dat! Nu kregen deze Duitsers het klaar om in 2016 hun stijl zo drastisch te wijzigen met het album `Starless`, dat luisteraars niet meer wisten van welk hout pijlen maken. Waar Ketzer eerst uitblonk in zwartgeblakerd venijn, kwamen zij op de proppen met een Tribulation-achtig album waarop goth rock en post (black) metal hand in hand gingen. Het album werd dan ook genadeloos neergesabeld door fans van het eerste uur. Even terzijde: Ik vond het best te pruimen.

Nu lijkt Ketzer op het nieuwe album `Cloud Collider` een mix gemaakt te hebben van hun vorige exploten. Zeggen dat ze terug naar hun roots zijn gegaan is absoluut niet waar, maar er zit alvast veel meer agressiviteit en gif in de nieuwe nummers. De kogelriemen en pinnenbanden zullen nooit meer terugkomen en songtitels als `I Am Your Unholy God` en `Crush The Holy` ook niet, maar ook geen dingen als `When Milk Runs Dry` of `Silence And Sound`. Er zijn nog steeds Tribulation en Slægt invloeden terug te vinden, maar de riffs zijn toch vaak meer richting thrash gericht en de songs bevatten minder heavy metal invloeden dan bij voornoemde bands, al vertoont het cleane lead gitaargeluid wel overeenkomsten. In de snellere stukken klinkt het soms lekker chaotisch en dat doet wel hunkeren naar hun vroegere werk. De zang zou van mij nog iets venijniger mogen, maar verder klopt het plaatje wel en op gebied van songschrijven heeft Ketzer ook grote stappen vooruit gezet. Men heeft ook Proscriptor van Absu weten te overtuigen om een woordje mee te zingen `No Stories Left`, wat die laatst ook al deed op de nieuwste Mystifier plaat.

Het machtige artwork werd gemaakt door Adam Burke. Velen zullen zijn werk herkennen van bijvoorbeeld albums van Vektor, Barren Earth, Tchornobog, Gatecreeper, Mare Cognitum en zij die zijn werk niet kennen kunnen zich nu vergapen aan dit meesterwerk en binnenkort aan de mogelijk nog knappere hoes van het nieuwe Nucleus album.

Ik heb zelf mogen aanschouwen dat zij live zowel oud als nieuw materiaal spelen, dus het is niet zo dat zij bepaalde zaken verloochenen en dat geeft de band toch ook een eigen gezicht. Wie de vergelijkingen met hun vroegste werken uit zijn hoofd kan zetten, heeft er met `Cloud Collider` een toegankelijk en eigenzinnig album bij.