Der Blutharsch - Wish I Weren't Here

Der Blutharsch - Wish I Weren't Here

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Berto : Het Oostenrijkse Der Blutharsch is ontstaan toen Albin Julius zijn nummers niet meer kwijt kon in zijn toenmalige band met de idiote naam The Moon Lay Hidden Beneath The Clouds. Onder de naam Der Blutharsch brengt hij sindsdien met enige regelmaat albums en singles uit die gretig aftrek vinden binnen bepaalde kringen. De band is niet geheel vrij van controverse, want rond het tweede album `Der Sieg Des Lichtes Ist Des Leben Heil` hangt een fascistisch sfeertje, wat is ontstaan door de albumhoes die Germanen laat zien die Romeinen afslachten en door het nummer `#3` dat op het album staat en wat in de eerder genoemde kringen zoiets betekent als `Kampf, Sieg Oder Tot`. Of dit allemaal ook waar is, blijft onduidelijk, maar dat het de verkoop ten goed is gekomen staat als een paal boven water. De heer Julius onthoudt zich verder van ieder commentaar over dit onderwerp en beroept zich op zijn artistieke vrijheid.

Nu is daar een nieuw album, voor zover ik weet zonder enige reuring van betekenis, met de titel `Wish I Weren`t Here`. Der Blutharsch maakt een vreemdsoortige ambient industrial mix, met een grote rol voor vrouwenzang en gesproken woord, eveneens met een vrouwenstem. Muzikale vergelijkingen zijn moeilijk te maken, dus ik waag me daar ook niet aan. Op het vierde nummer `Make Me See The Light` zijn voor het eerst eigenlijk de normale songstructuren hoorbaar met een helaas matige zangstem, mogelijk met opzet, maar de muzikale insteek van de heer Julius is mij niet bekend. Door het hele nummer loopt een lekkere gitaarmelodie, die af en toe vrij dissonant is, maar nooit irritant wordt. Verder bestaat het album uit de eerder genoemde industrial/ambient mix met invloeden uit enkele non-metal genres. Het album klinkt over het geheel genomen vrij depressief, waarbij de zin uit het titelnummer `wish I weren`t here, wish I could simply disappear` dit toch wel lijkt te bevestigen. Over de politieke voorkeuren van de band kan je redetwisten, de live optredens die nogal een grimmige sfeer uitstralen en de eerdere albums lijken de zaak een niet al te frisse kant te geven, maar als je de muziek op zichzelf beoordeelt, heb je een artistiek geheel die de nodige uitdagingen neerlegt bij de luisteraar, maar dat met zijn ambient, industrial geluid wellicht niet voor de doorsnee metalfan interessant is.

Meer informatie