Deep Sun - Das Erbe Der Welt

Deep Sun - Das Erbe Der Welt

Label : Massacre | Archiveer onder prog / sympho metal

Jori : Het is de economie die eenieder in Nederland op de middelbare school leert, die van vraag en aanbod. Populaire female fronted metalbands als Nightwish en Epica en ook nieuwere namen als Xandria en Delain. Ze hebben het genre mateloos populair gemaakt en sindsdien schieten weer nieuwere bands in het genre als paddenstoelen uit de grond. Enkelen van die bands zullen door een combi van voldoende originaliteit, talent en natuurlijk ook een beetje geluk de nieuwe Epica`s en Delains gaan vormen. Het overgrote deel echter, zal bij het ontbreken van een of meerdere van die factoren in de underground blijven steken en daar een stille dood sterven. Tot welke categorie behoort het Zwitserse Deep Sun?

Dit derde album `Das Erbe Der Welt` is het debuut van de band bij Massacre Records, en het feit dat dit label er brood in ziet is op zich al een goed teken. Het is goed om hierbij even te vermelden dat ondanks de Duitse albumtitel de muziek gewoon Engelstalig is. `Relentless Resistance` maakt gelijk duidelijk waarom. Geen ellenlange orkestrale intro`s, maar direct het gas erop met een smakelijke gitaarriff. Deep Sun heeft niet het bombast van haar grote zussen in het genre, maar gaat subtieler te werk zonder daarbij een heaviness in te leveren. `Heroes` versterkt dit beeld, de muziek op `Das Erbe Der Welt` is gitaargedreven en de symfonische elementen klinken meer elektro-achtig dan bombastisch. Hiermee schuift Deep Sun op richting een groep als Amaranthe of Blood Stain Child, zonder daarbij in popmuziek te vervallen. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de stem van Debora, te voorzichtig en te friemelig, maar smaken verschillen gelukkig. De titeltrack is opvallend genoeg de ballad van het album, het kent een mooie opbouw van piano naar vol elektrisch, en doet hiermee het meest denken aan een band als After Forever. Het indrukwekkende `The Raven` van een kwartier sluit het album op een Virgin Steele achtige manier af, en wat hier opvalt is ook de uitstekende productie van Markus Teske (onder andere U.D.O en Mob Rules)

Zal Deep Sun het weten te schoppen tot het grote podium formaat? Originaliteit is met de subtielere elementen dan veel andere bands een check, en aan talent zal het ook niet liggen. Nu nog een beetje geluk, en daar kan eenieder die deze band wel ziet zitten aan helpen, simpelweg door dit hele aardige album te kopen of te luisteren via de juiste kanalen!