Crisis - Like Sheep Led To Slaughter

Crisis - Like Sheep Led To Slaughter

Label : The End Records | Archiveer onder punk / hardcore

Jordy : Het van oorsprong uit New York afkomstige Crisis is alweer meer dan tien jaar een bekende naam binnen het metalcore wereldje. Vooral de albums 'Deathshead Extermination' en 'The Hollowing' uit respectievelijk 1996 en '97 die werden uitgebracht door Metal Blade Records hebben ervoor gezorgd dat de band een steeds bekendere naam kreeg wat ook tours door zowel Amerika als Europa tot gevolg had. Inmiddels zijn we weer heel wat jaartjes verder en dendert de band verder met een kort geleden uitgebracht nieuw album: 'Like Sheep Led To Slaughter'.

Het eerste waarmee de band zich onderscheidt van het gros van de genregenoten is het feit dat de vocalen door een vrouw worden verzorgd. Ik ken persoonlijk amper bands in het hardcore-circuit bij wie een vrouw de zang levert (Walls Of Jericho daargelaten), wat vooral te maken heeft met het feit dat in dit genre (met alle respect) 'zingen' een ander woord is voor brullen, schreeuwen en bij vlagen een melodieus lijntje. Crisis heeft echter wel gekozen voor een vrouw als boegbeeld. Opvallend is dat zij niet alleen clean zingt, maar ook nog eens een redelijk imponerende zware uithaal tevoorschijn kan toveren (vergelijken met Angelie Nathalie Gossow van Arch Enemy is echter niet reƫel).

Het moet wel gezegd worden dat de zang van de zangeres, Karyn Crisis, niet altijd even goed is. Bij sommige cleane stukken lijkt ze keihard haar best te doen om mooi te klinken, waardoor het niveau van de zang daalt tot die van de gemiddelde Idols-deelnemer. Daar staat wel tegenover dat het merendeel van het album wordt ingevuld met sterke zang, zowel bij de schreeuwerige als de melodieuze stukken.

Daarnaast onderscheidt Crisis zich ook van andere bands door het hoge experimentele niveau van de muziek. Recht-voor-zijn-raap-hardcore wordt door deze band te simpel bevonden en daarom is ervoor gekozen om metalcore te mengen met een flink arsenaal aan experimentele invloeden en een ongekend gemeen en bruut geluid. Voeg daar ook nog de vrij panische teksten van Karyn aan toe en het recept voor een ongemeend potje Crisis-core is compleet.

'Like Sheep Led To Slaughter' is een metalcore-album dat bol staat van de experimentele invloeden en goed te pruimen vocalen (enkele eerder genoemde uitzonderingen daargelaten). Daarnaast is het erg leuk om te merken dat het hardcore-genre de laatste tijd een facelift ondergaat, doordat steeds meer bands met een experimentele invalshoek hoge ogen werpen en het hardcorewereldje een opleving geven. Bovenal ben ik benieuwd naar de live presentatie van deze band, want ik heb gehoord dat een show van deze band net zo destructief is als een gemiddelde Palestijnse zelfmoordactie.