Mephorash - Shem Ha Mephorash

Mephorash - Shem Ha Mephorash

Label : Shadow Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Occulte black metal is in. Koorgezang is in. Esoterische rituelen zijn in. Priestergewaden en bijhorende attributen zijn in. Denk nu aan de Zwitserse bende Schammasch en aan de meest sfeervolle stukken van de laatste Behemoth plaat in het kwadraat, vermenigvuldig met zeven en je hebt een idee van wat je kan verwachten op het nieuwe album van Mephorash.

`Shem Ha Mephorash` is het vierde album van deze Zweden, maar buiten hun vorige album `1557 Rites Of Nullification` uit 2015 en de EP `The Third Woe` uit 2018, (waarvan het nummer `777: Third Woe` een voorbode was voor het nieuwe album) heb ik er nooit iets van beluisterd. `1557` bestond toen uit een aantal lange nummers en dat is nu wederom het geval, 74 minuten verdeeld over acht nummers met 06.30 als kortste en 15.05 als langste voor het epische slot- en titelnummer `Shem Ha Mephorash`. Er wordt meestal mid-tempo tot zelfs trage black metal gespeeld, als er al gespeeld wordt, want nummers worden vaak stil gelegd om een of ander ritueel uit te voeren. Bij momenten wordt er wel geknald, maar dan zijn het vooral de drums die versnellen, terwijl de gitaren vaak hetzelfde tempo aanhouden. Vrouwelijke zang, toetsen, koorgezangen: het is allemaal aanwezig in dit sfeervolle verhaal.

Een band als The Ruins Of Beverast heeft ook van die momenten, maar zit nog veel meer dan Mephorash in de hoek van de atmospheric black metal. Sommige nummers hebben wel heel lang nodig om op gang te komen en dat is niet echt mijn ding. Met lang bedoel ik dan een minuut of vier en dan zit je nog maar half in de song. De Griekse band Acherontas bijvoorbeeld, put uit dezelfde bron, maar doet dat subtieler en een orthodoxe band als Batushka heeft ook die `over the top` rituelen, maar speelt verder wel een stevige portie black metal. Ik begrijp het idee achter dit soort albums wel, maar dit zou beter tot zijn recht komen als toneelstuk. Met dit in gedachten moet ik Mephorash dan ook aanvinken als `te checken live` om te zien of dit beter over komt op een podium dan op plaat. Op zich zijn er best leuke momenten en zelfs een paar prachtige epische momenten, maar mij is deze aanpak net iets te veel van het goede. Wat niet wil zeggen dat liefhebbers van bovengenoemde bands of liefhebbers van weet ik welke occulte en mystieke toestanden deze `Shem Ha Mephorash` niet moeten checken.