Marianas Rest - Ruins

Marianas Rest - Ruins

Label : Inverse Records | Archiveer onder doom metal

Wilco : Ik weet niet wie Mariana is, maar veel rust heeft ze niet gevonden denk ik zo. Dit clubje levensgenieters komt uit het barre Finland en laat met `Ruins` voor de tweede maal horen hoe een groot feest het leven is. Als een loden deken verstikt deze doom metal je en ontneemt je alle lust tot leven. Zelfs een plee vinden als je onwijs aan de dunne bent levert geen jolijt meer op als je dit album geluisterd hebt. Dit zuigt werkelijk al het positieve uit je. Tranen vloeien over mijn toetsenbord. Lekker. En knap gedaan. Geen spat laten ze heel van mijn lentegevoelens. De late winter treedt meedogenloos in met dit album.

Ik had nog nooit van deze band gehoord, maar dit is dus hun twee album en zij zijn daar in gesteund door leden van Omnium Gatherum en Insomnium. Met name die tweede band is van invloed geweest op het geluid van deze band, ook al speelt Insomnium vaak wel wat snellere muziek. Het tempo op dit album ligt vrij laag, nergens is er sprake van uptempo en zoals gezegd is de sfeer overal beneden alle peil, maar door de getergde zang, welke wisselt van scream naar grunt, wordt de muziek nooit saai en voel je de ellende. Voeg daar bij de prachtige, treurige, slepende melodieën en je hebt een erg goede plaat. De gesproken passages geven bepaalde nummers een nog wat akeliger sfeertje mee. De vocalen kennen met regelmaat een behoorlijke, dwingende en agressieve sfeer. Dat contrasteert mooi met de fraaie melodielijnen. Bands die me qua sound te binnen schieten zijn het reeds genoemde Insomnium, maar ook Draconian, Paradise Lost en zelfs In Flames. Nou niet meteen van schrik wegrennen, maar even rustig doorlezen. Ik heb het over In Flames van de jaren 90, ten tijde van `The Jester Race`. Met name op de eerste helft van het album doen de vocalen en de zanglijnen me nogal aan deze band denken.

Dit album staat bol van de prachtige melodielijnen, wanhoop, pijn, melancholie, ellende en vergankelijkheid. En het is zo mooi gebracht dat maar eens te meer blijkt dat er heel schoonheid verborgen kan zitten achter een waterval van tranen.