Hamferd - Odn

Hamferd - Odn

Label : Metal Blade | Archiveer onder doom metal

Release type: Mini-CD

Vera : Niet alleen Tyr komt van de Faeroer Eilanden. In 2011 leerden we Hamferd kennen als voorprogramma op een tournee met Moonsorrow, Tyr en Crimfall. De in nette pakken gestoken jongens laten een nieuwe wind waaien over het doom/death genre en inmiddels wist zanger Jon Aldara zich ook breder te profileren als zanger van Barren Earth (zie `On Lonely Towers` en `A Complex Of Cages`).

Inmiddels bestaat Hamferd ook alweer tien jaar en om dit te vieren brengen ze een EP uit met hun eerste song en een aangrijpende uitvoering van een latere song tijdens de zonsverduistering in maart 2015. Laat ons nou net die clip zo`n viertal jaar geleden gezien hebben en zeer beklijvend bevonden hebben! Deze EP gaat van start met het nummer `Odn`, de allereerste Hamferd song uit 2008. Aangezien hun bandnaam ook het thema van zeelieden inhoudt, is dit een song in drie delen over het lot van het harde leven van een zeeman of visser. Eerst vormen de zompige riffs een muur van verzet, daarna gaat het over in pure funeral doom en wordt zeer intensief. Het derde deel is gelaten. Dan heeft het individu zich over gegeven aan de golven en wordt het eerder pontificaal. Die gewijde sfeer is zeker aanwezig tijdens de uitvoering van het nummer `Deydir Varoar`, komende van het album `Evst`. Enkel akoestische gitaren in de winderige omgeving, met de sacrale zang van Jon, vol respect voor de natuurkrachten wanneer de totale zonsverduistering plaatsvindt in het dorpje Kvivik. Wanneer bands als Wardruna en Heilung (die we ook kunnen smaken) grote sier maken, dan wordt het tijd dat de wereld wakker wordt voor Hamferd. Apart inderdaad, maar ruim de moeite!

Meer informatie