Disen Gage - The Big Adventure

Disen Gage - The Big Adventure

Label : Addicted | Archiveer onder fusion / jazz

Jan-Simon : De Russische band Disen Gage is een typisch grensgeval. Moeten we een dergelijke band hier bespreken of valt het buiten onze scope? Aan de artistieke kwaliteiten van de muzikale microbiologen uit Moskou zal het niet liggen, die staan buiten kijf. De heren zijn al een kleine twintig jaar actief en zijn absoluut bijzonder en het ontdekken waard. Het is alleen geen metal. Zelfs hardrock is de vraag. Af en toe komt er een stevige gitaarriff langs, maar over het geheel genomen is `The Big Adventure` een verdienstelijke jazzy progrock plaat. `The Big Adventure` is een vrij ironische titel, bedoeld of onbedoeld, want dit album is bij lange na niet zo avontuurlijk als het vorig jaar verschenen `Nature`. Dat was een zeer experimenteel avant garde werkstuk dat meer aansloot bij musique concrete, ambient, noise en vroege synthesizerpioniers als Kraftwerk en Residents. Bij tijd en wijle klinkend als een soundtrack bij een nog te maken horrorfilm had het iets onbestemds, iets uitermate eigenzinnigs. En juist dat mist enigszins bij `The Big Adventure`. Daar staat dan weer tegenover dat de band nu een stuk toegankelijker klinkt en daardoor een groter publiek zou kunnen aanspreken dan met `Nature`. Het blijft vrij eclectische muziek vanuit een vertrekpunt ergens halverwege John Coltrane en Van der Graaf Generator met per nummer weer andere invalshoeken. Soms klinkt er Russische traditionele accordeonmuziek, dan weer gitaarrock en soms ook complete chaos. Wat dat betreft is de titel misschien toch niet zo gek gekozen. Disen Gage en `The Big Adventure` is iets voor de avontuurlijke muzikale veelvraat.