The Nightmare Stage - When The Curtain Closes

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Wanneer je als band de vergelijking trekt met Queensryche, Fates Warning en Dream Theater ben je behoorlijk zelfverzekerd of knettergek. Bij The Nightmare Stage uit New York zal het er ergens tussenin liggen is mijn mening na het beluisteren van hun tweede album, `When The Curtain Closes`. Dat ligt aan het feit dat ze in Scott Oliva een uitstekende zanger hebben die ergens het midden houdt tussen Geoff Tate en Bruce Dickinson. Gitarist/ bassist Graig Besemer heeft zijn zaakjes ook redelijk goed voor elkaar en de nummers op dit album zijn best aantrekkelijk. Lekker bombastische heavy metal met veel orkestratie erin verwerkt. Maar laat daar nou net een beetje de schoen wringen. Orkestratie is prima en kan een meerwaarde zijn voor je muziek maar ik heb het idee dat bij de keyboardspeler van dit gezelschap er geen rem op heeft gezeten. Een nummer als `The Infamous` is fraai opgebouwd met rustige stukken waar gitaar, bas en drums al genoeg zouden zijn. Er werd echter bedacht dat het toevoegen van strijkers en een fluit ook nodig was, met als resultaat dit juist de boel helemaal dichtsmeert. In het refrein passen de orkest partijen dan wel weer prima. Naast dit behoorlijke minpunt is de band niet overal echt super strak en rammelt het bij tijd en wijle. Ook de productie is niet glashelder wat bij dit soort metal wel broodnodig is, maar het zijn voornamelijk die orkest partijen die te pas en te onpas gebruikt worden die deze release voor mij iets te veel verpesten. `Dark Skies` is ook weer zo`n voorbeeld. Laat het nou gewoon rocken en stop even met die violen overal. Potverdorie!