Steel Prophet - The God Machine

Steel Prophet - The God Machine

Label : Rock Of Angels Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Steel Prophet is voor mij een nieuwe naam, toch blijkt na een vlugge zoektocht dat dit combo al een verdienstelijke twintig jaar platen maakt, zij het met een flinke pauze tussen 2004 en 2014. Toen ik dit `The God Machine` opzette, klonk de zang toch wel heel bekend. Verrek, is dat mister Mystic Prophecy? En jawel, R.D. Liapakis is sinds dit jaar niet alleen meet de frontman van die bekende Duitse metal act, maar ook van deze Amerikaanse groep! Mag het een verrassing zijn dat Steel Prophet dus aan alle kanten aan Mystic Prophecy doet denken?

Als ik de vorige albums terug luister, lijkt het ook alsof de band de muziek wat lager en zwaarder schrijft om beter bij de stem van Liapakis aan te sluiten. Dit betekent wel dat Steel Prophet nu tot een kopie van de Duitsers geworden lijkt. Welnu, geen enkel probleem natuurlijk als je fan bent van die band! Deze muziek van Steel Prophet is namelijk prima te pruimen. Of het nu gaat om de beukende titelsong die het album opent, het rollende `Thrashed Relentlessly`, het bluesy `Dark Mask` of het gotische `Lucifer The Devil Inside`, het zijn allemaal nummers waar de doorgewinterde fan van Duitse metal van zal smullen. Met `Buried And Broken` staat er ook een heuse ballad op het album, en dat is wel een redelijke trendbreuk met die andere band. Mede daardoor scoort de cd toch nog ietsjes hoger dan de platte zeven, die ik eigenlijk wilde geven voor een album met nul originaliteit maar wel erg lekker klinkt. Verplichte kost voor alle fans van Mystic Prophecy en hun geestverwanten als Grave Digger en Iron Fire!