Sister Shotgun - Fragments

Sister Shotgun - Fragments

Label : Pavement | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De uit Engeland afkomstige band Sister Shotgun timmert al vanaf 2011 aan de weg, maar hebben tot op heden slechts een aantal EPs en singles uitgebracht. Ze hebben vanaf hun ontstaan echter al wel een behoorlijk reputatie opgebouwd als sterke live-act en een tijdje geleden werd hun talent en harde werken dan uiteindelijk beloond met een platendeal bij het Amerikaanse Pavement Entertainment. Deze samenwerking heeft geresulteerd in deze debuutplaat `Fragments` en het dient te worden gezegd dit album de band meteen prominent op de kaart zet. Sister Shotgun combineert agressieve, maar tegelijkertijd zeer melodieuze gitaarpartijen met aanstekelijke refreinen en dat levert een aantal erg fraaie nummers op. Men is ook zeker niet bang om grenzen te verkennen want op de plaat zijn zowel erg ruige groovy gitaarpartijen te vinden (die me af en toe wel wat aan Pantera doen denken), terwijl er ook voldoende ruimte is voor de erg mooi gezongen meer ingetogen passages. Dat contrast zorgt voor een lekker gevarieerde plaat, die vanaf begin tot eind interessant en boeiend blijft.

Zoals reeds aangegeven zijn de massieve riffs van het gitaristenduo Benji Tatlock en Niall Wills zeer de moeite van het beluisteren waard, maar de spreekwoordelijke kers op de taart wordt toch echt geleverd door de prachtige vocalen van zangeres Chloe Ozwell, die zich als een ware kameleon door alle muzikale stemmingswisselingen heen manoeuvreert en altijd moeiteloos overeind blijft. Luister maar eens naar het heerlijke thrash metal-achtige nummer `Kill The Lights` dat meteen gevolgd wordt door het erg mooie ingetogen `Silhouettes` (dat voor mij het absolute hoogtepunt van het totale album is!), wat de veelzijdigheid van Chloe Ozwell als zangeres perfect illustreert. Maar ook tracks zoals opener `Sacred Heart`, titelnummer `Fragments` en `For The Love Of Hate` zijn prima voorbeelden van goed uitgevoerde groovy metal nummers, die tegelijkertijd heavy maar toch behoorlijk toegankelijk zijn. Die combinatie, samen met de inmiddels uitstekende live-reputatie van Sister Shotgun, zorgt er voor dat dit gezelschap toch wel als 1 van de positieve verrassingen van de laatste maanden bestempeld kan worden. Hopelijk komt de band snel naar Nederland, want in een live-setting zal dit materiaal gegarandeerd voor een waar feestje gaan zorgen!