Periphery - Periphery IV: Hail Stan

Periphery - Periphery IV: Hail Stan

Label : Century Media | Archiveer onder prog / sympho metal

Berto : Het nieuwe album van Periphery wordt voor het eerst niet via Sumerian Records uitgebracht, maar via hun eigen label 3DOT Recordings. Daarnaast is het als band het eerste album zonder bassist Adam Netgood die in 2017 is vertrokken, al is hij wel ingehuurd om de baspartijen voor dit album in te spelen en hij heeft nog gezorgd voor de productie en de mix van deze plaat.

`Hail Stan`, album nummer vier inmiddels, is nog een stapje verder in de ontwikkeling die de band heeft doorgemaakt vanaf het begin. Met ieder uitgave heeft de band het genre bekend als prog metal helpen vorm te geven en daarnaast zoeken ze iedere keer ook weer de grenzen op van dat genre, om die dan vrolijk te gaan verleggen. Het heeft hun eerder al een Grammy- nominatie opgeleverd voor het nummer `The Price Is Wrong` van hun derde plaat `Select Difficulty`. Denk trouwens niet al te licht over dit nieuwe album, want het is weer een hele klus geweest om dit album te doorgronden.

Opener `Reptile` duurt ruim zestien minuten, wat er niet direct voor zorgt dat je je direct lekker op je gemak voelt. Het laat wel direct horen wat de band allemaal in zijn mars heeft, van subtiele orkestratie, koorzang tot heftige riffs. Het gitaarwerk is zoals altijd goed verzorgd, want ze hebben twee klasbakken in dienst, Jake Bowen en Mark Holcomb. Voornamelijk bekend door de zogeheten `djent` techniek is de band zoveel meer als alleen maar trucje op de gitaar. Ze schrijven nummers die een verhaal bieden, zowel instrumentaal als tekstueel. Alle songs zijn divers, dynamisch, emotioneel, melodieus en hebben een duidelijke koers, geen oeverloos gepiel op instrumenten, maar gewoon de techniek gebruiken in dienst van de song en op die manier je verhaal vertellen. `Blood Eagle` hoef je qua tekst niet eens te volgen om de lijn van het verhaal te volgen bijvoorbeeld. Puur door het juiste gebruik van instrumenten en techniek in combinatie met een goed oog/oor voor de juiste keuze in een song. Alle negen songs zijn klasse en garanderen Periphery een plek aan de top van menig jaarlijst, want als je zowel een song als het eerder genoemde `Reptile` als het agressieve `Church Burner` weet te pennen dan hoor je ook aan die top.