Monkey3 - Sphere

Monkey3 - Sphere

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Na ruim achttien jaar en zeven releases mag Monkey3 met recht een veteraan in de instrumentale stoner / space rock genoemd worden. Het (sub-)genre mag dan stilaan uitsterven, of in ieder geval zijn hoogtepunt al enige jaren geleden bereikt hebben, Monkey3 gaat dapper door met datgene waar het goed in is: het maken van overweldigende psychedelische stonerjams met duidelijke invloeden uit de progressieve spacerock hoek.

Een dikke twee jaar na het laatste studioalbum `Astra Symmetry` is het tijd voor `Sphere` en om maar met de deur in huis te vallen, dit is misschien wel het beste album van de band tot nu toe. Dat is niet eens een gevolg van betere songs, dat was altijd al dik in orde. Monkey3 zet de jaren geleden ingezette trend door met een geluid dat van Hawkwind geïnspireerd steeds meer richting Pink Floyd anno `Umma Gumma` en `Echoes` beweegt, maar wat dit album werkelijk zoveel beter maakt dan de voorgaande is de productie. Die maakt dat de instrumentale songs klinken alsof ze niet door vier vrolijke Zwitsers zijn ingespeeld, maar door een in Wagner gespecialiseerd symfonieorkest. Het is bombastisch, kraakhelder, luid en eerlijk gezegd perfect.

Het begint al met het episch lange openingsnummer `Spirals`. Het begint langzaam en relatief rustig maar groeit binnen een paar minuten tot een cycloon van klasse 5. Alles en iedereen wordt weggeblazen door de immense kracht en dynamiek van dit nummer. Gedurende de elf minuten die het duurt gebeurt er zoveel, zonder dat het een bij elkaar geraapt zootje wordt. Alle verschillende elementen passen op een bijzondere, bijna onwaarschijnlijke manier bij elkaar. Zelfs de zeer prominent aanwezige synthesizers, erg old-style a la Jean-Michel Jarre, passen goed bij de psychedelische rock die de basis vormt van Monkey3. Het mooie van `Sphere` is dat elke song anders is, zonder dat dit afbreuk doet aan het geheel. `Axis` is bijvoorbeeld een veel rustiger, meer classic rock angehaucht geval met gitaarsolo`s en alles wat je daarbij verwacht. Toch heb je niet het gevoel ineens naar een heel andere band te luisteren. Daar zorgen de dikke lagen keyboards tegen het eind van het nummer en de vette productie voor.

Al met al is `Sphere` een heerlijk ouderwetse stoner plaat. Eentje die de volle 52 minuten weet te boeien en waarbij het ontbreken van vocalen geen moment als een gemis overkomt. Het is in eerste instantie niet voor de hand liggend, maar Monkey3 lijkt na achttien jaar aan een tweede jeugd begonnen en bewijst met dit frisse album dat instrumentale spacerock nog lang niet dood is.