Gods Forsaken - Smells Of Death

Gods Forsaken - Smells Of Death

Label : Soulseller Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : De Zweden Anders Biazzi, Gustav Marin, Jonny Pettersson en de Noor Brynjar Helgetun spelen samen in Just Before Dawn en hebben elk daarnaast nog een aantal old school death metal bands en projecten lopen, maar ze spelen allen ook samen in Gods Forsaken, samen met hun nieuwe gitarist Alwin Zuur, die de meeste death metal fans natuurlijk ook kennen als de huidige bassist van Asphyx.

Smells of Death is het tweede album van Gods Forsaken. De band debuteerde twee jaar geleden met het album In A Pitch Black Grave waarop de death metal veteranen uit Stockholm een puike dosis old school Zweedse death metal lieten horen. Op Smells of Death gaan de heren vrolijk verder met het zaaien van dood en verderf in de goede oude Dismember, Entombed en Amon Amarth stijl. Gods Forsaken klinkt als een mix van deze Zweedse benchmarks, maar haalt geen moment het niveau van deze grootheden. Eerlijk gezegd klinkt Gods Forsaken, zeker ook door de herkenbare zang van Jonny Petterson (Just Before Dawn, Wombbath, Henry Kane, Pale King, Ashcloud etc) als elke andere release van Petterson. Het lijkt allemaal zo op elkaar en muziek is mijns inziens nooit groots te noemen. Ik zie Gods Forsaken en ook die andere projecten van deze heren als leuke hobbyprojecten, maar niet meer dan dat. Wanneer je geen genoeg kan krijgen van old school Zweedse death metal dan kun je met Smells of Death zeker wel aan je trekken komen, maar stel je wat hogere eisen aan je dagelijkse death metal behoefte, dan zijn er legio andere, meer uitdagendere releases te ontdekken. Het cover artwork daarentegen vind ik dan wel weer te gek en is afkomstig van Patrick Tegnander (Gravebomb).