Rezet - Deal With It!

Rezet - Deal With It!

Label : Metalville | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Begonnen als een Nu-metal band kwam het Duitse Rezet snel bij zinnen en koos ouderwetse thrash als hun muzikale pad. Door de groeiende populariteit van het genre, en uiteraard ook het feit dat men met Have Gun, Will Travel een prima debuut afleverde bouwde men in de underground al gauw een goede reputatie op. Met Civic Nightmares (die mij door diens experimenteel en iets meer progressief karakter minder aansprak) en de wederom meer ouderwetse Reality Is A Lie leverde men nog twee goede albums af.

In februari kwam het kwartet met haar vierde langspeler, Deal With It! en laat ik maar gelijk zeggen dat dit album van een heel ander kaliber is. En dat bedoel ik alleen maar positief. Sinds het laatste album is men namelijk op alle fronten enorme gegroeid. Zodra men na de intro uitbarst met Trendmill To Hell horen we een uiterst volwassen band die dondersgoed weet waar ze mee bezig is. Van de traditionele, ouderwetse, Teutoonse thrash horen we maar sporadisch wat terug, en het is de Noord-Amerikaanse variant van het genre die hier de bovenhand heeft. De naam Megadeth valt nog altijd regelmatig, maar vergelijkingen met bands zoals Heathen, Nuclear Assault maar ook Annihilator zijn hier zeker niet misplaatst. Daardoor, en ook het feit dat gitarist/vocalist Ricky veel cleaner zingt dan voorheen, heeft de muziek ook meer raakvlakken met heavy metal. Begrijp me niet verkeerd, want we hebben hier nog altijd een thrash metal band, maar wel eentje die zich niet meer laat beperken en kwaliteit en afwisseling vooropstelt. De focus ligt niet meer op snelheid en agressie, maar juist op techniek, gevoel en datgene wat het meest bij de song past en nodig heeft. Begrijp me wederom niet verkeerd, want aan snelheid en agressie komt de plaat absoluut niet tekort. Met No Plan B, Spiral Down en mijn persoonlijke favoriet MDPV kent de plaat een aantal ultrasnelle thrashers. De rest van de nummers stampen, beuken en grooven net zo sterk, en ook de semi-ballade Alone is geenszins misplaatst.

Wat mij naast het feit dat men op alle fronten enorm gegroeid is vooral opvalt aan dit album is de gedenkwaardigheid van het materiaal. Dat, maar ook het feit dat de plaat bij elke luisterbeurt net zo veel impact heeft (of zelfs meer) en, nog belangrijker, niet verveelt is bewijst dat we hier een uitstekend album voor de kiezen hebben, die verschillende generaties thrashers zal aanspreken. Ondanks het hedendaags karakter die Deal With It! kent heeft Rezet nog altijd die ouderwetse charme intact weten te houden en dat maakt het geheel alleen maar plezanter. Bij mijn vorige review zei ik dat men de boel veel beter gebalanceerd had gehouden en dat ze haar sound en stijl had gevonden, maar dat is veel meer van toepassing op dit album. En ondanks mijn voorkeur voor het old-school en een rechttoe rechtaan aanpak zult u mij niet horen klagen. Ga zo door, jongens.