Fiend - Seeress

Fiend - Seeress

Label : Deadlight Entertainment | Archiveer onder stoner

Bart M. : Ik heb de hele middag eigenlijk maar aan 1 ding gedacht en dat was het moment dat ik thuis zou komen en deze schijf, die ik de afgelopen twee avonden nonstop heb gedraaid, weer op kon zetten. Seeress is het derde album van de Franse band Fiend en hij hakt er bij mij flink in. Het heeft zich goed genesteld in de aarde van mijn geest en is daar ondertussen in alle heftigheid gaan ontkiemen.

Het album is doorspekt van een vette, Sabbathiaanse invloed en dan bedoel ik met name dat Fiend op eenzelfde manier een heel onheilspellende atmosfeer weet neer te zetten. Daar houdt de vergelijking, die sterk is, toch wel echt op. De sludge druipt er vanaf en sommige nummers hebben een heel lekker en natuurlijk tempo, terwijl andere wat onregelmatiger zijn. Maar constant op een manier die blijft hangen en waardoor je naar meer hunkert. Af en toe horen we ook andere invloeden, dingen die doen denken aan stoomwalsende bands als Sleep en High On Fire, maar eigenlijk doet Fiend lekker zijn eigen ding. Ik ben er niet van om 1 nummer als beste te bestempelen, omdat meestal de kwaliteit van een album aanhoudend is. Ik ga dat hier ook niet doen, maar wil in dit geval toch Vessels opwerpen als de song die mij het meest bezighoudt, met zijn dreunende, verslavende ritme, wijd open gitaarwerk die je meeneemt naar warme, rode zonsondergangen boven de woestijnen van Mars en heerlijke, bijna buitenaardse epiloog.

Fiend toont aan dat ze volledig begrijpen wat de overweldigende kracht van herhaling is en ze maken hier met zo een felheid en daadkracht gebruik van dat je na het luisteren van Seeress niets liever wil dan je steeds opnieuw onderdompelen in de gitzwarte toekomst die het ons voorspiegelt.