Reflector - Turn

Reflector - Turn

Label : Noise Appeal Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : De betere albums vind ik vaak die platen waarop je naarmate je ze vaker luistert steeds nieuwe dingen hoort. Turn is een plaat uit die categorie. Aanvankelijk wordt je makkelijk overrompeld door de enorme muur van geluid die zonder enige subtiliteit in je gezicht geduwd wordt, maar met tijd en herhaling begint deze sterke plaat te ontwasemen.

Het drietal, dat de eerste twintig jaar als duo door het leven ging, schotelt ons zeven donkere, meeslepende werken voor waarin de melodielijnen goed verscholen liggen. Op punten horen we enorm dissonante geluiden in een kille, doom-achtige omgeving, met het harde en schurende uit de sludge scene. De muziek is grotendeels langzaam, met een enkele versnelling op momenten dat het ook daadwerkelijk impact heeft. Als we onze oren heerlijk laten masseren door deze geweldadige klanken wordt het geluid warmer en verandert de voorgenoemde muur van geluid in een prachtig en interessant muzikaal landschap.

Slotnummer If You Go Away toont aan dat Reflector weet waar ze mee bezig zijn. Dit is een aangepaste versie van die van Rod McKuen (er zijn echter heel veel interpretaties van dit nummer), die er een rustige en stille, maar oh zo weemoedige invulling aan gaf. Reflector gebruikt de tekst, die alle elementen van een good doom nummer heeft, en zet hier hun kenmerkende logge en zware riffs onder waardoor de emotionele lading van dit nummer groots is. De band toont met dit album aan dat het geen probleem is om na twintig jaar muziek maken nog steeds fris en creatief voor de dag te komen.