Ordinul Negru - Faustian Nights

Ordinul Negru - Faustian Nights

Label : Loud Rage Music | Archiveer onder black metal

Koen S. : In hun Roemeense thuisland waarschijnlijk superbekend, maar bij mij doet Ordinul Negru geen enkel belletje rinkelen. Toch wel gek voor een band met acht langspelers op zijn palmares. Aangevuld met zeven splits, een demo en een EP sinds 2006 kunnen we nochtans spreken van een zeer productieve band. En hoe hard ik mijn hersenen ook pijnig: ik kan me niet voorstellen Ordinul Negru al ooit gehoord te hebben. Deze Faustian Nights is dan ook een sprong in het onbekende voor mij in het Roemeense black metal landschap.

En wat een aangename sprong! Niks nieuws onder de zon, maar zeer goed uitgevoerde, meestal mid tempo black metal met occasioneel verplichte blastbeats en typische, maar goed verstaanbare black metal vocalen. De grote man achter deze band is Fulmineos, die in zowat zesendertig bands speelt of speelde, waarvan de bekendste ongetwijfeld het ter zielen gegane Negura Bunget is. Beide bands vergelijken heeft geen zin, maar Ordinul Negru maakt ook gebruik van niet alledaagse instrumenten. Zo komen er ook andere percussie-instrumenten dan drums en een of andere trompethoorn die tulnic heet, alsook een piano voor op Faustian Nights. Zeemzoete melancholie en rauw zwart metaal gaan hierdoor hand in hand. Ex-zanger S. is blijkbaar in goede verstandhouding vertrokken, want hij zingt het openingsnummer Approaching The Door Of Damnation in en zorgde ook voor de tekst, terwijl Daniel Neagoe van Eye Of Solitude zijn stem dan weer leende aan het titelnummer. De altijd melodieuze black metal is duidelijk zuiders getint met zowel Helleense als Transsylvaanse invloeden. Dat, samen met het dreigende van oudere Samael en het pakkende van bijvoorbeeld Moonspell, maken van Faustian Nights een hoogst interessante plaat.

Het is trouwens lang geleden dat ik nog zo[/I]n zalig basgeluid heb gehoord op een black metal album en dat zit dan nog lekker hoog in de mix ook. Een pluim op de hoed van het volk van de Consonance Studios, die verder ook zorgden voor een levendig en goed uitgebalanceerd geluid, waarin iedere muzikant en instrument goed tot zijn recht komt. Blij dat ik deze band heb leren kennen!