Latitudes - Part Island

Latitudes - Part Island

Label : Debemur Morti | Archiveer onder post rock / post metal

Wim S. : In de bio lees ik dat Latitudes een shoegaze band is met black metal invloeden, maar als ik ga luisteren en het eerste nummer Underlie tot me neem hoor ik meer een sixties folk geluid. Wat lieflijk en fijn! O, wacht even, toch niet. Vanaf de derde minuut wordt de shoegaze pedaal ineens ingedrukt en horen we iets wat doet denken aan het werk van Alcest.

De vijf heren uit Hertfordshire zijn overduidelijk beïnvloed door (instrumentale) rock van het cinematografische soort. Sterk beeldend dus. Met spanningsbogen en wisselingen in sfeer. In tempo en geluid vinden nauwelijks veranderingen plaats. Het album vervolgt met Moorland Is The Sea en ook daar horen we die wonderbaarlijke combinatie van shoegaze (uitwaaierende gitaren met ijle zang) en black metal. Die lijn blijft de band vervolgens ook doortrekken in de nummers die volgen. En dan zijn we dus meteen bij mijn grootste punt van kritiek bij de muziek van Latitudes: het is allemaal wel heel veel van hetzelfde. Ja, leuk dat er even een rustpunt wordt ingelast in het melodieuze Fallowness (het beste nummer van het album) en ook fijn dat het titelnummer goed is opgebouwd en gestructureerd, maar voor het overige horen we toch vooral een album vol gitaren die klinken als My Bloody Valentine meets Alcest. Niks mis mee, maar na 45 minuten ook wel een tikkeltje saai en voorspelbaar. Als de band erin slaagt om iets meer variatie in haar muziek te verpakken (en dat kan dus door tempoverschillen in te passen én door het gebruik van verschillende gitaargeluiden), dan zal een vijfde studioalbum ongetwijfeld nog beter klinken dan deze schijf.