FB 1964 - Irish Steel

FB 1964 - Irish Steel

Label : Bornkamp | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Met dit derde album pakt Frank Badendorp weer flink uit. Op zijn vorige conceptalbum Stortebeker had hij al een flink aantal gastmusici opgetrommeld. Aan zijn nieuwste project Irish Steel werkten naast Badendorp 29 andere muzikanten mee. Hieronder zijn vaste ritmesectie bestaande uit bassist Mirko Gatje (ex-Headbangers Nightmare) en drummer Michael Wolpers (Victory, Running Wild). De anderen hebben bijgedragen als vocalist, (solo)gitarist, violist, mandoline, (dwars)fluit en doedelzak. Bij het zien van de namen ging bij mij eerlijk gezegd bij de meesten geen belletje rinkelen, maar een aantal bekendere namen zijn Ronnie Romero (Ritchie Blackmores Rainbow) en Liv Jagrell (Sister Sin).

Uit de titel van het album kun je enigszins opmaken dat we hier te maken hebben met Ierse composities die een metalen jasje hebben gekregen. Het folk gehalte is daarmee vrij hoog te noemen en daarom voor de liefhebbers van folk metal wellicht interessant. Je hoort bewerkingen van zogenaamde traditionals als Foggy Dew of Fields Of Athenry tot songs van The Pogues als Sally MacLennane. Het is allemaal zeer degelijk uitgevoerd, maar mist de echte spanning. De manier waarop bijvoorbeeld de Dropkick Murphys Fields Of Athenry vertolken knalt echt veel harder. Het is een leuk initiatief dat vooral bij liefhebbers van Ierse muziek zijn aftrek kan vinden. Ik word er eerlijk gezegd niet heel erg warm van. Ook niet vanwege het feit dat in elk nummer een verwijzing naar Thin Lizzy verstopt zit. Het is nog wel het vermelden waard dat de opbrengst van het album naar het goede doel Red het regenwoud gaat.