Bloodthirst - I Am Part Of That Power Which Eternally Wills Evil And Eternally Works Wrong

Label : Pagan Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Deze Poolse herriemakers volg ik al vanaf hun eerste langspeler, Let Him Die. Sinds de derde plaat, Chalice Of Contempt, die meer in de richting thrash/black a la Destroyer 666 en Desaster ging, lijken de heren hun sound en stijl te hebben gevonden. Op de daaropvolgende EP, Glorious Sinners, wist men tevens agressie en sfeer/melodie veel beter gebalanceerd te houden en kon over algemeen, ondanks het gebrek aan een eigen gezicht, veel meer te overtuigen. De nieuwe sound die men introduceerde wist ik persoonlijk heel erg te waarderen en was benieuwd naar de vierde Satansoffer, I am Part of that Power which Eternally Wills Evil and Eternally Works Wrong.

Op deze vierde elpee zet de band de sound en stijl die ze met Chalice Of Contempt introduceerde gelukkig door. En gelukkig laat men ook vooruitgang horen, en vooral op gebied van songwriting en muzikaliteit. De plaat herbergt negen sterke songs die je innerlijke kwaad opwekken, je van begin tot eind op het puntje van je stoel kunnen houden en je uitnodigen om ononderbroken je nekspieren te trainen. De vergelijking met (vooral) Destroyer 666 is hier wederom onvermijdelijk, en ook de namen Desaster en God Dethroned (vooral ten tijde van The Grand Grimoire) komen hier regelmatig voorbij. De nummers kennen diezelfde krachtige en hoogst pakkende riffs als voorgenoemde geweldenaren, maar ook diezelfde pakkende, soms melancholische en vooral duistere, heldhaftige en kwaadaardige sfeer, die overigens een net zo belangrijke rol speelt. Dankzij de goede productie komen de details goed tot hun recht en raken zowel op gebied van agressie als sfeer de juiste snaar. De nummers zijn dermate goed en pakkend dat je na afloop alleen maar meer wil en de plaat gerust meerdere malen achter elkaar kan beluisteren zonder je te vervelen. Wat maakt het dan nog uit dat het geheel geen greintje originaliteit bevat en er soms teveel geleend wordt van de voorgenoemde bands? Alles bij elkaar heeft Bloodthirst met I am Part of that Power een prima album afgeleverd die de fans van duistere thrash/black, de bovengenoemde bands en bands zoals Necrophobic, Gospel Of The Horns, Nocturnal Witch, landgenoten Voidhanger en Witchmaster en consoorten zeker zal aanspreken.