Heresy - Blasphemia

Heresy - Blasphemia

Label : Pest Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen B. : Je moet toch behoorlijk geschoffeld of wereldvreemd zijn wanneer je je band Heresy noemt, want dik een dozijn andere groepjes gingen deze boys uit Costa Rica voor. De bekendste Heresy was natuurlijk de Engelse punk / hardcore groep die eind jaren furore wist te maken met o.a. een split album met Concrete Sox (1987) en hun (in mijn ogen) beste langspeler Face Up To It (1988). Hedendaagse stinkerdjes / crusties die iets over de geschiedenis van grind- en crustcore willen leren moeten die plaatjes maar eens opsnorren.

Terug naar de Costa Ricaanse Heresy dan maar. De groep werd in 2011 opgericht en Blasphemia is de tweede full-length van de groep. De eerste heette Worldwide Inquisition (2012), maar die is helaas nergens te verkrijgen en er is ook nog een verzamelaar getiteld The European Trials Tour (2015), maar ik ben ook het spoor bijster waar deze te halen valt, want zelfs het vermaledijde doch doorgaans goed op de hoogte zijnde Discogs weet van toeten noch blazen op het moment dat ik deze recensie in elkaar aan het rammelen ben.

Maar potjandorie, wat is dit een aangenaam plaatje geworden zeg. Dit viertal weet duidelijk waar ze mee bezig zijn. De invloeden van Kreator, Hypnosia, Sadus en aanverwante artiesten liggen dik bovenop de muziek van Heresy, maar dit is geen enkel moment storend. Integendeel: dit is prima uitgevoerde beenharde thrash metal die als een warm mes door de boter glijdt. In de categorie beter goed gejat dan slecht verzonnen krijgt Heresy van mij een ereplekje. Heerlijke muziek!