Orpheus Omega - Wear Your SIns

Orpheus Omega - Wear Your SIns

Label : EVG Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Orpheus Omega (tot 2013 Orpheus) is ooit opgericht door Australische liefhebbers van de Zweedse Gotenburg sound en dat is tot op heden nog steeds merkbaar, ook op het vierde album Wear Your Sins. We waren al zeer te spreken over dit vijftal uit Melbourne toen we het vorige album Partum Vita Mortem bespraken, maar ook het nieuwe materiaal klinkt als een klok. De melodieuze death metal is opzwepend en energiek, maar ditmaal heeft men ook kalmere passages ingebouwd, zodat de tien songs niet alleen op verblindende snelheden aan je voorbijtrekken en je ademloos achterlaten, maar ze enthousiasmeren ook met meer weemoedige passages.

Hoewel leadgitarist Chris Themelco (grunts) en ritmegitarist Joao Goncalves (clean) ook vocaal een perfect duo vormen, heeft men toch een aantal gasten in de studio uitgenodigd. Zo zet Niilo Sevanen van Insomnium al een erg overtuigende grom neer in opener Lighthouse, een song waarin gastmuzikant Sophie Christensen (Valhalore) tin whistle speelt. Natuurlijk denken we hier even aan Insomnium, al heeft Orpheus Omega echt wel een eigen sound. In Time verrast met een kinderkoor, maar boogt veelal op strakke riffs en opruiende grunts. De muziek wordt opgesmukt met weelderige keyboards van Keswick Gallagher en hij mag zich soms ook uitleven tijdens solos, al is het gros van de solos wel voor gitaren. Een mooi voorbeeld van meer variatie in ritme is When Hope Gives Way To Reason, terwijl de wisselwerking tussen ruwe grunts en egale cleane zang volop aan bod komt in de volgende songs. Vandaar dat we ook wel eens aan Scar Symmetry moesten denken, maar Orpheus Omega heeft minder progressieve invloeden en klinkt moderner. De ruwe schreeuwzang roept in Distorted Words nog steeds enige affiniteit met Children Of Bodom op, terwijl het afsluitende titelnummer een vocale gastbijdrage van Anna Murphy (Cellar Darling, ex-Eluveitie) presenteert. Er zit nog groei in deze band wanneer we met vorige albums vergelijken en dus kunnen we Wear Your Sins dan ook warm aanbevelen aan het legertje melodieuze death metal fans dat op deze planeet rondwaart.