Hiranya - Breathe Out

Hiranya - Breathe Out

Label : Rock CD Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Spanje is voor mij het land van Atletico Madrid, Avulsed, FC Barcelona, chorizo, Crisix, Penelope Cruz, Salvador Dalí, Dark Moor, Don Quijote de la Mancha, gazpacho, jamon, La Tomatina, Rafael Nadal, paella, Pablo Picasso, Sagrada Familia, sherry (Oloroso, Pedro Ximenez), siesta, tapas, tortilla en Warcry. Nee, stierenrennen en stierenvechten noem ik bewust niet (hoe eerder de wereld uit, hoe beter, al zijn die rondvliegende matadors nog best leuk om te zien), met het koningshuis heb ik niet veel en Sinterklaas, ik hoop niet dat ik nu op wat tere kinderzieltjes trap, bestaat niet. Het Spaanse Hiranya zou misschien maar wat graag ook in dit rijtje terugkomen, maar op basis van hun nieuwe album Breathe Out is dat een vrij kansloze missie.

Hiranya speelt muziek dat het midden houdt tussen metalcore en melodieuze death metal en de band bestaat uit vijf leden, waarvan de meest opvallende qua aanwezigheid zangeres Sara Bowen is. Bowen bedient zich op het tweede album van de Madrid afkomstige act, van gebrul, gekrijs en van zuivere vocalen. Wanneer ze haar felle uithalen gebruikt, klinkt ze een beetje als Maria Brink uit de beginjaren van In This moment. Op momenten dat de nadruk meer op de zuivere vocalen van de zangeres gelegd wordt (Shot, Harpy, Angel), kiest de band ervoor het tempo in de muziek te drukken en wordt er ook aan energie en agressie ingeleverd. Een track als Insanity start venijnig, maar daar is tegen het einde van het nummer weinig meer van over. Als dan ook nog een keyboard wordt ingevoegd, begint Breathe Out wel erg veel raakvlakken met het moderne In Flames te krijgen (Transparency) of in de verte iets weg te hebben van Children of Bodom (Anger). Door het veelvuldig laten wegebben van de felheid klinkt het vijftal geregeld als een alternatieve rock band en gaat de muzikale vergelijking met As I Lay Dying, Killswitch Engage en Soilwork, waarover gesproken wordt in de biografie, volledig mank.

Breathe Out is, na het in 2016 uitgebrachte Breathe In, het tweede album van het Spaanse Hiranya. Ik kan een verwoede poging doen en proberen allerlei lichtpuntjes aan te treffen op dit album, maar als iets simpelweg niet attractief genoeg, te voorspelbaar of te fantasieloos is en/of er nogal wat haken en ogen aan de uitvoering zitten, mag dat toch ook gewoon gezegd worden?