Crown Of Autumn - Byzantine Horizons

Crown Of Autumn - Byzantine Horizons

Label : My Kingdom Music | Archiveer onder gothic metal

Vera : In de jaren negentig debuteerde het Italiaanse Crown Of Autumn erg verdienstelijk met The Treasures Arcane, een symfonisch black metal album met enige doomy en gotische trekjes. Er volgde een lange stilte, maar in 2011 maakte de band een comeback met Splendours From The Dark. Er was toen al een muzikale koerswijziging te melden naar een toegankelijkere soort dark metal en die trend heeft zich verder gezet op het nieuwe album Byzantine Horizons. Dit heeft alles te maken met de vaste benoeming van zangeres Milena Saracino. We horen nog wel mannelijke grunts, maar ook wat cleane mannenzang van Gianluigi Girardi al is die bij momenten iets te geforceerd.

Toch is Byzantine Horizons een album met aangenaam luistervoer. De band heeft er inderdaad voor gezorgd om niet al te veel lagen boven elkaar te produceren, vandaar dat je vanaf de eerste keer kunt genieten van hun sterke melodielijnen, doorspekt met weemoed en voldoende energie. Je kan de sfeer van de jaren negentig bemerken in deze mengelmoes van metal, folk, dark gothic en dromerige muziek, soms met een middeleeuws karakter. In het eerste nummer A Mosaic Within horen we alle drie de zangstemmen, maar ook muzikaal is er verscheidenheid. Heldere tokkelende gitaren accelereren zomaar plots naar blastbeats, een gesproken fragment wordt gevolgd door een stuk met folkloristische inslag. Her en der worden wat strijkers toegevoegd, zoals in Dhul-Qarnayn en in het frivole Lo Sposo Dell Orizzonte dat in het Italiaans gezongen wordt en heel verfijnd is. Een waar contrast met het thrashy Everything Evokes. Uit de box van Pandora tovert men soms ook een religieus aandoend koor en afsluiter Our Withering Will kan men een semiballade noemen. Heel gevarieerd dus, niet te extreem en goed in het gehoor liggend.