Antropomorphia - Merciless Savagery

Antropomorphia - Merciless Savagery

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Wat een genadeloze wreedheid is dit vijfde studio album van de Tilburgse formatie Antropomorphia! De band, die eind jaren tachtig werd opgericht door gitarist Ferry Damen en drummer Marco Stubbe, moest onlangs afscheid nemen van bassist van het eerst uur Marc van Stiphout, die wel op amicale wijze de band verliet. Zijn plaats werd ingenomen door bassist Jeroen Pleunis (ex-Villainy) die zijn kunnen meteen mag bewijzen op het nieuwe album Merciless Savagery. Sinds de heroprichting in 2009 staat Antopomorphia onder contract bij het Duitse Metal Blade Records en met Merciless Savagery leveren de heren hun vierde meesterwerk op dit label af.

Op de een of andere manier weet de band zich bij elke release steeds weer een stukje verder te ontwikkelen, wat natuurlijk alleen maar goed is. Het vorige album Sermon Ov Wrath uit 2017 ging de boeken in als het bruutste death metal album van de band tot daar aan toe. Op Merciless Savagery gaat Antropomorphia nog een stukje verder door de songs te voorzien van een duister, zwartgeblakerd randje waarmee het misschien zelfs ook black metal fans weet aan te spreken. De spannende duistere death metal composities van Antropomorphia zitten qua geluid nu ergens tussen de brute death metal van Grave en de vaak slepende en smerige occulte black metal Watain.

Het album begint met het titelnummer Merciless Savagery, waarmee er met een stampende death metal kraker meteen stevig de beuk in wordt gegooid. Bij Womb ov Thorns komen de eerste black metal invloeden middels midtempo duistere en slepende gitaar riffs en gierende gitaarsoli naar voren, die in de dreigende atmosfeer in Cathedral ov Tombs verder tot uiting komen. Apocalyptic Scourge doet zijn naam eer aan met een duistere apocalyptische sfeer en het daaropvolgende Wailing Chorus ov The Damned ontpopt zich na een langzaam intro tot een heerlijk zweverige death metal track. Op het vorige album Sermon ov Wrath leverde Ryanne van Dorst (Dool) een gastbijdrage en op dit album horen we ook weer een dame in de persoon van Farida Lemouchi (The Devils Blood, Molasses) die het nummer Luciferian Tempest van zweverige vrouwenzang voorziet, waardoor het nummer een ietwat occult karakter krijgt. The Darkest Light en Unsettling Voices zijn vervolgens de afsluitende melodieuze death metal tracks die je vinger al snel weer richting de repeat knop laten gaan.

Net als voorgaande albums werd ook Merciless Savagery opgenomen in de Aftermath Studios van drummer Marco Stubbe en dit keer vervolgens gemastered door de Zweed Dan Swano en het resultaat is een heerlijk rauwe doch krachtige productie. Zoals in het begin van deze recensie gezegd is Merciless Savagery echt een genadeloze wreedheid en de term meesterwerk is voor dit album absoluut niet misplaatst. Merciless Savagery is wat mij betreft het sterkste album van deze Tilburgers en moet je zeker een keer gehoord hebben!