Wormwitch - Heaven That Dwells Within

Wormwitch - Heaven That Dwells Within

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder black metal

Elisabeth : Toen de promo Heaven That Dwells Within van het uit Vancouver stammende trio Wormwitch bij mij binnenwaaide kreeg ik direct een beetje hartkloppingen. In 2017 had ik namelijk al het genoegen het debuut Strike Mortal Soil te mogen recenseren en sindsdien staat deze met enige regelmaat op mijn rotatielijst en waardeer ik dit stukje muziek met elke luisterbuurt nog meer. Hier en daar wat aarzelend, maar met een duidelijk potentieel kon er gerust gesproken worden over goed en veelbelovend debuut. Maar wat kunnen wij ruim twee jaar later verwachten?

Nou, dat wordt voor mij vrij snel duidelijk: Wormwitch heeft elke vorm van ontdekkingsfase achter zich gelaten en dumpt met hun crunchy, atmosferische black metal sound gewoon even een album waarvan ik nu al weet dat deze aan het einde van het jaar heel ver bovenin mijn jaarlijst zal eindigen. Wat is deze band gegroeid! Sinds hun eerst album heeft men zich vooral op 1 ding geconcentreerd: zo veel mogelijk samen spelen en live optreden. Dat heeft een duidelijke positieve invloed op de kwaliteit, het samenspel, maar ook op hun sound gehad. Ik moet hierbij vooral aan het nieuwere werk van Necrophobic denken, maar ook een ruwe en minder speelse variant van Tribulation schoot mij tussendoor te binnen. Bij elk nummer wacht ik met spanning af wat mij nu weer gaat overkomen. De muziek voorziet namelijk in spannende tempowissels, fantastische en goed doorgevoerde vondsten, zoals de akoestische input die hier en daar steeds weer opduikt, waardoor er van verveling geen sprake kan zijn. Hier hadden ze in het verleden ook al een handje van, maar waar het toen nog niet helemaal uit de verf kwam, staat dit op Heaven That Dwells Within als een huis en is er ondanks alle wisselingen in composities en sfeer toch sprake van een homogeen geheel. Ik ben hier helemaal weg van!