Eluveitie - Ategnatos

Eluveitie - Ategnatos

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Het was sinds Origins in 2014 geleden dat Eluveitie haar fraaie folkstukken kruidde met ruwe (death) metalinvloeden, want vorig album Evocation II Pantheon was het tweede deel van hun akoestische aspiraties. Daarop maakten we al kennis met de nieuwe bezetting die maar liefst uit negen muzikanten bestaat. Het bonte gezelschap weet ook op Ategnatos een ravissante vorm van folk en (vrij extreme) metal op verrukkelijke wijze te combineren, met wedergeboorte (Ategnatos) als leidraad. De zestien songs, waarvan we sommigen als interludium mogen omschrijven, vormen een vloeiend geheel dat je meer dan een uur meevoert door een rijk scala aan klanken.

Deze wedergeboorte wordt ingeleid met een gesproken tekst, weemoedig fluitspel met tribale drums en valt mediumtempo uit met esoterische vrouwenzang tot de ruwe grunts van Chrigel het tempo de hoogte injaagt. Je krijgt meteen een energiestoot van jewelste van de vette riffs, geregeld horen we een vurige gitaarsolo en incidenteel ontwaren we zelfs enige black metalinvloeden. De muziek wordt doorspekt met fluitjes, zoals steeds, maar ook de weeë klank van draailier, viool en doedelzak vormen het arsenaal folk instrumenten waar men gretig gebruik van maakt. Met de komst van zangeres Fabienne Erni heeft ook Keltische harp een plekje gevonden in vele songs, o.a. in het ruwe, maar vlotte A Cry In The Wilderness. Zij is een sterke opvolgster van Anna Murphy met imposante stem.

Eluveitie is in topvorm, want na het vlot swingende en poppy Ambiramus weet de band er met Mine Is The Fury rigoureus tegenaan te gaan. Er gebeurt veel in de songs, maar veelal is het refrein een toonbeeld van aanstekelijkheid. Dit vormt herkenbare eilandjes in deze immense zee aan indrukken die met het weemoedige, mystieke The Slumber en Worship twee hoogtepunten mag noteren. De griezelige introductie van Randy Blyte (Lamb Of God) en de bezwerende cadansgezangen geven het opruiende karakter van Worship een beklijvend aureool. Het blijft trouwens hoogtepunten regenen, want intussen zijn we hier ook verslingerd aan Threefold Death, laten we ons graag meeslepen door Rebirth (weer serene koorzang en verteller op het einde) en tonen eerbied voor de sensitieve hymne Eclipse die het album op briljante manier afsluit. Eluveitie heeft een onweerstaanbare drive op dit album, opgesmukt met hun verfijnde folktoets. Een meesterwerk wat groeit bij elke luisterbeurt!