Raketkanon - RKTKN#3

Raketkanon - RKTKN#3

Label : Alcopop! Records | Archiveer onder alternative / pop

Bart M. : Het derde studioalbum van onze Gentse, experimentele noiserockers is hier en heet RKTKN#3. Geheel in stijl hebben de negen nieuwe nummers op deze plaat allen een voornaam als titel, en alhoewel dat een gekkigheidje lijkt kun je je ook altijd afvragen hoe serieus we sommige, langgerekte black metal titels moeten nemen. Dat terzijde straalt dit album een bepaalde urgentie uit waar je niet omheen kan en vaart dit schip bijna volledig op de golven van emotie.

Waarom zeg ik dat? Raketkanon lijkt niet echt teksten te hebben, ook al zijn de vocalen hier van cruciaal belang. Met een eigen taal, ook wel Raketkanonees genoemd, bouwt de band een zekere, ongemakkelijke sfeer op. Dan weer fluisterend, dan weer luid en schreeuwerig, maar altijd effectief. RKTKN#3 is meer synthesizer-georiënteerd dan de vorige albums, wat bijdraagt aan een experimentele vibe. Er is echter ook genoeg ruimte voor de gitaar en elke drumslag is strak en compact. Dit alles bij elkaar zorgt er voor dat de muziek aankomt. Je voelt, ondanks de afwezigheid van een duidelijke boodschap, wat de intentie van elk nummer is.

RKTKN#3 is een mooi en donker album met een vol geluid en een natuurlijke ontwikkeling. Als je een vat peper zou nemen en dat samen met Butthole Surfers en Electric Six in de blender zou doen, dan zou dat een erg bloederige affaire worden. Maar spreekwoordelijk gezien zou je met deze mix een goed idee hebben van wat je kunt verwachten. Zet deze plaat op, sluit je ogen en vergezel Raketkanon op een langzame afdaling in de geestverruimende dieptes van Limbo.