Dominanz - Let The Death Enter

Dominanz - Let The Death Enter

Label : Mighty Music | Archiveer onder black metal

Vera : Het Noorse Dominanz oogstte veel lof voor vorig album Noxious en dat was volkomen terecht, want daarop vond de band van Roy Mathisen immers het geluid dat ze in de toekomst zouden spelen: een slepende vorm van black metal die enige verwantschap vertoont met Immortal, Vreid en Naglfar. Verziekte, ruwe zang, maar altijd verstaanbaar en een naargeestige sfeer. Voor Let The Death Enter verkoos men de Crosound studio van Borknagar opperhoofd Oystein G. Brun om op te nemen. De mix en mastering gebeurde in Zweden door Dan Swano in zijn Unisound studio. Grote namen alweer en we zijn benieuwd!

Ons enthousiasme houdt in eerste instantie stand. Trage heldere gitaarklanken in Death Is Watching You, ruwe zang die bezwerend klinkt. De acceleratie mondt uit in prachtige gitaarsolos vol emotie. Wat is dat gitaarwerk prachtig, want ook Lucifer en het titelnummer hebben die stem uit de duisternis, met mooie gitaarklanken en een naargeestige sound, trots en (mee)slepend. Code Of Silence is plots een minder nummer, met kinderstemmen ertussen, gejaagd en moeilijk te volgen. De vage atmosferische klanken met een vrouwelijke sopraan (Occendi Credents) zijn eveneens een slag in het water, maar gelukkig herpakt de band zich, zodat er vooral vanaf Troops Of Hell toch nog heel wat te genieten valt. De band mikt niet op snelheid, maar weet met slepende muziek heel goed te imponeren. Daarbij vormen de verheven solos de kers op de taart, al is er ook adequate synthesizer ondersteuning en bouwt men regelmatig tempowisselingen in. Een paar minder momenten hier en daar, maar toch een verdienstelijke opvolger van Noxious.