Cirith Gorgor - Sovereign

Cirith Gorgor - Sovereign

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Cirith Gorgor is al jaren 1 van de uithangborden binnen de Nederlandse black metal scene en met een zevende album onder hun gordel en verder nog wat EPs en demos op twintig jaar tijd is de band nog vrij productief ook. Na hun debuut demo Mystic Legends werden ze opgepikt door Osmose en het ijzersterke langspeeldebuut Onwards To The Spectral Defile was de start van een nog steeds succesvolle loopbaan. Hun vorige langspeler dateert dan wel van 2016, maar ondertussen werden we zoet gehouden met de onderhoudende EP Bi Den Dode Hant.

Van meet af aan wordt er vrij klassieke en knoertharde black metal naar ons hoofd geslingerd in een strak blastbeatfestijn. Klassiek in de zin van weinig verrassend en zonder poespas, maar wel oerdegelijk gebracht uit de tijd dat je geen fluiten en trompetten moest hebben om black metal te spelen. Knoerthard omdat het merendeel van de negen songs is gebaseerd op snelheid en intense woede. Er is duidelijk op safe gespeeld, maar dan is het nog maar de vraag of het resultaat er is en het antwoord is volmondig ja! De loeiende riffs bovenop de militaristische drumsalvos en de twin vocalen van Satanael en Levithmong doen hun nalatenschap alle eer aan en vergelijkingen met Marduk en consoorten kunnen makkelijk boven gehaald worden. Men dompelt de luisteraar als het ware onder in een duistere wereld in een macabere setting, waarbij de tragere stukken, vaak ondersteund door machtige dubbele baskicks, zo giftig zijn als dimethylformamide. De plechtig verklaarde teksten geven dan weer een extra dimensie aan het anders zo ruige geweld en de koorzangen versterken de occulte sfeer van Sovereign.

Sommige gesproken stukken lijken weggelopen van een recente Behemoth plaat en ik hoor hier een daar een scheut moderne Satyricon. De vergelijking met die andere klepper Enthroned zullen ook nooit ver weg zijn. Dan nog een titel kiezen die maar 1 letter scheelt met het laatste werk van de Belgen vind ik niet goed nagedacht, maar dat za wel muggenziften zijn zeker?

Sovereign is een vermakelijke, goed geschreven plaat en alhoewel ik Visions Of Exalted Lucifer indertijd een stapje terug vond, denk ik dat Cirith Gorgor terug is waar het hoort te zijn: net onder de top. In ieder geval kan iedereen, die begaan is met black metal, dit plaatje zonder onaangename verrassingen aanschaffen. Eind april kan men de band bewonderen op Veneration Of The Dead Festival in Rotterdam, waar zij het podium zullen delen met acts als Mortuary Drape en Hecate Enthroned.