Bloodbound - Rise Of The Dragon Empire

Bloodbound - Rise Of The Dragon Empire

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Nadat Bloodbound met Urban Breed en Michael Bormann achter de microfoon een vrij turbulente geschiedenis qua frontmannen kende, vonden zij eindelijk stabiliteit bij de toen onbekende Patrik J Selleby die nog steeds de zanger is op dit achtste studioalbum Rise Of The Dragon Empire. De band die in 2004 opgericht werd door gitarist Tomas Olsson en toetsenist Fredrik Bergh werd in het begin nogal eens met HammerFall vergeleken, maar op latere albums was vooral de invloed van hun vrienden en landgenoten Sabaton merkbaar.

Het succes van de Zweden gaat in stijgende lijn, vooral na het vorige album War Of Dragons en terwijl we dit schrijven is de band druk bezig met een Europese tournee als headliner. Wat je op Rise Of The Dragon Empire aangeboden krijgt is vlotte power metal met enige symfonische toetsen, een puike zanger en prima gitaarwerk. Deze heren hebben nooit de bedoeling gehad het wiel terug uit te vinden, maar hun karretje bolt lekker. Daar is in feite ook het belangrijkste mee gezegd, want vanaf het titelnummer, Slayer Of Kings en Skyriders And Stormbringers uit de boxen spatten, gaat het humeur de hoogte in. Deels geamuseerd door de platitudes die we te horen krijgen, maar toch ook met waardering omdat dit vurig en adequaat gebracht wordt. De aanstekelijke melodielijnen met opgewekte, ja zelfs feestelijke inslag, zijn legio, de koortjes zijn goed verzorgd en er wordt vakkundig gemusiceerd met her en der net een ander accent. Inderdaad, Sabaton is nooit veraf, maar ook fans van bands als Edguy, Powerwolf, HammerFall en Alestorm kunnen dit blindelings aanschaffen. De heren hebben de drakenkoning trouwens omgekocht, want hun album komt uit op een warme lentedag en net dan is dit een puik album om in de auto op maximum volume te beluisteren. Wie het digipak aanschaft, krijgt er nog een bonus DVD bij met het volledige concert dat Bloodbound gaf op Bang Your Head festival 2017, gemixt door Orden Ogan boegbeeld Sebastian Seeb Levermann.