Scarlet Aura - Hot N Heavy

Scarlet Aura - Hot N Heavy

Label : Silver City Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Een kleine twee jaar geleden kwam de derde plaat van de Roemeense metal band Scarlet Aura op de markt, getiteld Memories, en dat was wel een behoorlijk gewaagde release. Men had namelijk het idee opgevat om een elftal covers op te nemen van bands die een grote invloed op hun hadden gehad en dat levert altijd een bepaald risico op. Vaak blijkt het namelijk erg moeilijk om iets toe te voegen aan de originele uitvoeringen en ook bij sommige cover versies die Scarlet Aura op Memories liet horen had ik zo mijn twijfels. Dat lag grotendeels aan het ruige stemgeluid van zangeres Aura Danciulescu, wiens stem niet altijd even goed uit de verf kwam bij de gekozen covers. Dat zorgde toch wel voor wat gemengde gevoelens en daardoor kon Memories me maar beperkt bekoren. Toch zag ik wel wat potentie in deze band en was benieuwd hoe men zou klinken als men een album met eigen materiaal zou gaan uitbrengen.

Welnu, met deze Hot n Heavy heeft men dan nu de opvolger van Memories opgenomen en voor het grote publiek beschikbaar gemaakt, dus kan er een gefundeerd oordeel geveld worden over de capaciteiten van deze band wanneer men eigen materiaal ten gehore brengt. Laat ik voorop stellen dat de twaalf old-school heavy metal composities (waarvan This Future Becomes Our Past het intro van de plaat is) zeker een bepaalde charme bezitten, maar zeker niet buitensporig veel kwaliteit uitstralen. Het riffwerk van gitarist Mihai Danciulescu is zeker niet onaardig en zorgt er voor dat het song materiaal best wel lekker weg luistert. Zoals verwacht is het echter de al genoemde zangeres Aura die met haar karakteristieke stemgeluid de plaat domineert. In sommige nummers pakt dat erg goed uit, terwijl ze af en toe ook behoorlijk uit de bocht vliegt. In essentie heeft haar stem wel wat weg van iemand als Leather Leone, maar jammer genoeg heeft ze niet altijd de controle die mevrouw Leone wel had. Dat zorgt er voor dat Hot n Heavy als plaat een ietwat wisselvallig karakter heeft, maar het dient wel te worden gezegd dat men ten opzichte van Memories wel flink wat vooruitgang heeft geboekt.

Nummers zoals Light Be My Guide, Fallin To Pieces, Hail To You! en Silver City klinken behoorlijk goed en hopelijk kan men de opgaande lijn die men ten opzichte van de voorganger heeft ingezet voortzetten op de volgende releases. Men moet de unieke vocalen van Aura wat meer kanaliseren en toespitsen op nummers die echt bij haar passen, want dan is Scarlet Aura op zijn sterkst.