Vorga - Radiant Gloom

Vorga - Radiant Gloom

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Koen S. : Mijn eerste kennismaking met de black metal band Vorga is meteen een onverwachts aangename. Zij presenteren hun zelf uitgebrachte eerste uitwerpsel Radiant Gloom als een EP met vier nummers en laten er geen gras over groeien. Boosaardig zwart metaal knalt vanaf de eerste seconden van het openingsnummer The Black Age uit mijn luidsprekers en dat zal een dikke twintig minuten later pas stoppen. De melodielijnen zijn catchy, de gitaartandem Atlas en Volker laten de songs lekker swingen en uitbarsten waar het kan, het drumwerk is afwisselend zonder te focussen op snelheid alleen, terwijl de vocalen van Peter Jordanov door het geheel klieven als een messcherpe bijl door droog hout. Met wat verbeelding is zijn stem een mengeling van die van Eric Danielsson en een jonge Mille Petrozza.

Mijn lievelingssong is Hunger, waarin de sfeervolle details meer uitgesproken zijn en waarin men toont niet alleen agressief uit de hoek te kunnen komen. Radiant Gloom is een brutaal black metal schijfje, maar wordt heel melodieus gebracht, waardoor je het gevoel krijgt dat je naar Zweedse black luistert, maar niets is minder waar. Met oprichter Atlas, die Vorga oprichtte in Schotland in 2016 en verderzette na zijn verhuis naar Duitsland en verder leden uit Bulgarije en Duitsland, kunnen we hier echt wel spreken van een internationale smeltkroes. Deze gasten doen inderdaad denken aan enkele Zweedse bands en brengen dus niets nieuws, maar de puzzelstukjes passen in elkaar en de uitvoering is bovengemiddeld. Dit lijkt een goede start voor een hopelijk rijkgevulde discografie en ik ben zeer benieuwd naar het langspeeldebuut van Vorga. Te volgen!