Bloodphemy - In Cold Blood

Bloodphemy - In Cold Blood

Label : Black Lion Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Met de release van het tweede album In Cold Blood van het Amersfoortse Bloodphemy zien we een aantal wijzigingen ten opzichte van het debuut Bloodline uit 2017. Ten eerste heeft de band Sleaszy Rider Records ingeruild voor het Zweedse Black Lion Records. Een label dat aardig aan de weg timmert. Hopelijk plukt Bloodphemy daar de vruchten van. Een andere grote verandering is de line-up. Een aantal wijzigingen wisten we al te melden, maar voor de goede orde zetten we alles even op een rij. Oprichters Edwin Nederkoorn (drums) en Winfred Koster (gitaar en composities) zijn nog steeds aanwezig. Bassist Robin Zwiep is voor het eerst te horen op In Cold Blood. Hij vervangt Wicliff Wolda. Verder horen we ook zanger Olivier van der Kruijf (Grindpad) voor het eerst op CD. Hij kwam in 2017 bij de band maar was nog niet te horen op Bloodline. Dat album werd ingezongen door sessie-vocalist Dirk Willems. Dit viertal is verantwoordelijk voor de opnames van deze nieuwe schijf.

Als je Bloodphemy kent, weet je dat ze altijd twee gitaristen hadden. Dat klopt. Gitarist Rutger van Noordenburg verliet de band in 2017 omdat hij het te druk kreeg met Bleeding Gods en Shinigami. Zijn vervanger was Michel Alderliefsten. Alderliefsten speelde eerder in Sinister, Houwitser en Khaoz. In die laatste band zat hij samen met drummer Nederkoorn. Maar ook Alderliefsten kreeg het te druk met zijn huidige band Neocaesar en verliet de Bloodphemy. Dat betekent dat Bloodphemy voor live shows gebruik maakt van een sessie-gitarist en dat is Rutger van Noordenburg weer geworden. Alderliefsten en Van Noordenburg spelen nog wel een rol op In Cold Blood. Ze hebben namelijk wat solo[/I]s ingespeeld. Dat geldt ook voor Bart van Wallenberg (Neocaesar).

Ten opzichte van het vorige album zijn er ook zaken onveranderd. Het opnameproces vond weer deels plaats in de Sound Lodge Studio en klinkt voortreffelijk. Ook qua songs weten de heren weer te overtuigen. Tempovariaties, knallende grooves, brute riffs, vet drumwerk. Er is eigenlijk nauwelijks iets te ontdekken waar je kritiek op kunt hebben. Ja, Bloodphemy is geen band die nieuwe inzichten in het genre biedt. Maar aangezien metalheads over het algemeen vrij conservatief ingesteld zijn, is dat geen enkel probleem. Dit is death metal zoals je het graag hoort, catchy en lomp. Wij zijn overtuigd.

Ook leuk: aangezien er weer een opleving is van de old-school muziekcassette kunnen we vertellen dat er een gelimiteerde editie op dat format beschikbaar is via Dawning Septic Productions.