Aoratos - Gods Without Name

Aoratos - Gods Without Name

Label : Debemur Morti | Archiveer onder black metal

Berto : Aoratos is een nieuwe band, opgericht door Naas Alcameth. Deze man heeft al meerdere bands en projecten opgericht, waaronder Aklyth, Nightbringer en Bestia Arcana. Al deze bands hebben een cult status verworven in de underground, met name door de specifieke concepten die voor elke van deze bands worden gehanteerd. Aoratos is dus een toevoeging aan het imposante werk van de heer Naas Alcameth en de stijl van Aoratos is er een die moeilijk te beschrijven is.

Het draait veelal om sfeer, en dan met name een ongewone en ongemakkelijke sfeer. De band zoekt verder buiten de grenzen van het profane en het bewustzijn van de mens. Dit laatste heb ik even gejat van de band zelf, want ik had het zeker niet beter kunnen beschrijven. Je daalt als het ware af in de verschillende lagen van de hel. Het klinkt enigszins vaag, maar de band slaagt er wel in om tot de luisteraar door te dringen. Als je de muziek hoort ontstaat er gelijk een idee van wat de heer Naas Alcameth bedoelt met die zoektocht en het laat ook direct zien en horen dat hij een begenadigd songschrijver is. Het is in ieder geval duidelijk dat hoewel de basis black metal is, er eigenlijk geen genre te koppelen is aan dit album. De productie is geweldig te noemen, met een grootse, soms zelfs bombastische sound waar je midden in staat als het ware. De gitaarsound is een van de opvallendste kenmerken van Gods Without Name, het klinkt soms dissonant, maar de riffs zijn wel degelijk goed te volgen. Er ligt ook een sinister sausje overheen, wat maakt dat de gitaren onder je huid gaan zitten en de zang klinkt behoorlijk evil en de stem plant zich in je hoofd laat zijn echo nog lang horen nadat je bent gestopt met luisteren.