Akrotheism - Law Of Seven Deaths

Akrotheism - Law Of Seven Deaths

Label : Osmose | Archiveer onder black metal

Koen S. : Liefhebber van orthodoxe black metal? Liefhebber van occult geneuzel? Liefhebber van dissonant gebraak? Zeker dit nieuwe album van Akrotheism checken dan! Law Of Seven Deaths is de naam van het tweede album van deze Griekse band. De laatste tijd lopen de straten vol met orthodoxe black metal bands en is het soms moeilijk om het onderscheid te zien of te horen, maar als je er eenmaal van houdt, kan je niet meer zonder.

Na het uiteenvallen van Astral Aeon in 2012 werd deze band opgericht en dat niet als verderzetting, maar wel met zowat dezelfde leden. In 2014 bracht Akrotheism hun weinig opzienbarend debuut uit, met daarvoor een split met het Order Of The Ebon Hand van ex-Nocternity zanger Merkaal en nadien eentje met Septuagint, een andere Griekse band met volk van Caedes Cruenta en Decapitated Christ.

Doet eigenlijk allemaal niet ter zake, want deze band doet het op net een andere manier. Law Of Seven Deaths murft, klinkt vals, maakt je ongemakkelijk en doet je hersenscellen verdwijnen alsof je zes liter zelfgestookte Ouzo hebt gezopen. Geen eindeloze blastbeats en onnavolgbaar snel tremelo picking hier, maar wel doordachte, schots en scheve orkestraties, met veel gevoel gebrachte riffs en interessante wendingen die ondanks de gekende stijl blijven verrassen. Het absolute hoogtepunt is Skeptomorphes (The Origin of I), tevens het langste nummer met een duur van twaalf minuten, waarin Aeon en de zijnen al hun troeven op tafel gooien. De bijkomende vocalen werden ingezongen door niemand minder dan Acherontas V. Priest van die andere Griekse topper.

Stephen Lockhart, de man achter Rebirth Of Nefast en ex-lid van Sinmara (nu trouwens live bij die andere kraker Slidhr) deed het werk achter de knoppen in zijn Studio Emissary in IJsland, waar hij voordien al werkte met Almyrkvi, Tchornobog, Svartidaudi, Zhrine en zeer recent nog met Kaleikr. Het artwork is wel heel hard afgekeken van het Nightbringer album Ego Dominus Tuus, maar geen man die daar om zal malen. Law Of Seven Deaths is gewoon een Helleense parel met een groezige sfeer en een zalige productie, gestoeld op de IJslandse leest: wat wil een mens nog meer?