Abduction - All Pain As Penance

Abduction - All Pain As Penance

Label : Inferna Profundus | Archiveer onder black metal

Koen S. : Abduction begint eraan als een volwaardige voorjaarsstorm: onbezonnen, onverwacht, onheilspellend en onbesuisd. De derde langspeler binnen twee jaar van dit solo vehikel uit Engeland heet All Pain As Penance en A|V, de kerel die dit allemaal bedacht heeft, heeft het ons wederom niet gemakkelijk gemaakt.

Van hints naar de begindagen van de second wave black metal, moderne dissonante taferelen, intimiderende tussenstukken, die onverwachts losbarsten in apocalyptische chaos, de punk invloeden van de vroegste black metal, subtiele instrumentalen met buitenaards klinkende geluiden als voorbode voor een kosmische clash die alle zuurstof uit de lucht zuigt en stijlvolle melodielijnen die eindigen in dystopische omstandigheden: het gebeurt allemaal en soms zelfs allemaal tegelijk op dit album. Er zijn zoveel lagen over elkaar geplakt op dit album, dat je kan spreken van een complexe plaat, maar toch houd je het gevoel dat alles nog te verteren is. All Pain As Penance is ook toegankelijker en klinkt minder low-fi dan zijn voorganger A Crown Of Curses (maar is nog altijd bijlange na geen katje om zonder handschoenen aan te pakken!). Dat is vooral te wijten aan de aanpassingen aan de zangstijl en de drums. Er zit vaak echo op de vocalen en de schelle shrieks en het scherpe gekrijs zijn vervangen door een lagere, grommende schreeuw, die bij momenten in de buurt komt van een echte grafstem. De soms eigenaardige drumpartijen kunnen alleen maar bedacht zijn door een verdomd veelzijdig muzikant en uitgevoerd worden door een verdomd veelzijdige drummer. Dit alles komt het nieuwe album zeker ten goede en ook op de productie valt niets aan te merken. De gitaren klinken glashelder, de drums organisch en de toetsen zijn subtiel. Dat mag ook wanneer er zoals hier veel dingen tegelijk gebeuren. De deprimerende hoes en misselijkmakend bandlogo maken het geheel af.

Dit is wederom een ijzersterke, donkere en rauwe plaat uit het Verenigd Koninkrijk, na de nieuwe werken van Hexivoid en Vessel Of Iniquity eerder op het jaar. Een aanrader voor liefhebbers van obscuur en ondergronds zwart metaal en vinylfanaten kunnen maar beter snel beslissen ook, want er zijn maar 300 exemplaren van All Pain As Penance beschikbaar, waarvan 250 op zwart vinyl en 50 op splatter.