Undead Prophecies - Sempiternal Void

Undead Prophecies - Sempiternal Void

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Wat betreft deze release zit ik een beetje in tweestrijd. Enerzijds treft de old school death metal die Undead Prophecies maakt mijn smaak perfect, anderzijds is originaliteit ver te zoeken bij dit Franse kwintet, dat zich ook nog eens verstopt achter hun Magere Hein-carnavals kostuums. En als ik iets wel slaapverwekkend vind, is het wel het gebruik van gezichtsbedekkende kostuums zoals ook Mayhem, Ghost of Batushka die gebruiken en Undead Prophecies vormt daarop geen uitzondering helaas. De heren houden hun identiteit geheim en wensen slechts op hun muziek beoordeeld te worden. Dat laatste is op zich een nobel streven, maar in de praktijk zien deze kostuums er op het podium niet uit. Iets met ontbrekende interactie met het publiek en zo.

Maar goed, laten we dan eens naar de muziek kijken. In 2015 debuteerde de band nog onder de naam Undead met het album False Prophecies waarop zij een onvervalst eerbetoon aan Chuck Schuldiner en Death leverden met composities die op Leprosy of Spiritual Healing niet zouden hebben misstaan. Waar die andere Death tribute band Gruesome met hun albums Savage Land en Twisted Prayers en vele live optredens behoorlijke naamsbekendheid wist te vergaren, liet Undead Prophecies het na de release van hun debuut album (bewust of onbewust) een beetje liggen. Met het tweede studio album Sempiternal Void gaat Undead Prophecies nu in de herkansing met negen nieuwe old school death metal tracks die bij de meeste death metal fans zeker in de smaak zullen vallen. De invloeden van Death zijn nog steeds prominent aanwezig in de muziek van Undead Prophecies, maar de heren hebben bij het schrijven van dit album duidelijk ook goed naar oude Pestilence, Morbid Angel, Asphyx, Obituary en Morgoth geluisterd. Je waant je dan ook weer helemaal terug naar eind jaren tachtig, begin jaren negentig, toen smerige death metal met een thrashy vibe zonder al te veel technisch gefriemel zijn hoogtijdagen vierde. Zo hoort death metal eigenlijk ook te klinken!

Ondanks dat ik dus wel wat sceptisch tegenover het image van deze band sta en wat moeite heb met tribute bands in het algemeen (het origineel is altijd beter), moet ik toegeven dat Undead Prophecies op Sempiternal Void een heerlijke pot old school death metal neerzet. Fans van eerder genoemde bands moeten deze release dan ook zeker eens gaan beluisteren. De digipack versie van het album bevat naast de negen eigen composities ook nog een cover van de Venom classic Warhead. Of dat Undead Prophecies live weet te boeien gaan we later dit jaar meemaken op Eindhoven Metal Meeting, waarvoor ze reeds geboekt staan.