Rage Of Light - Imploder

Rage Of Light - Imploder

Label : Napalm Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het Zwitserse Rage of Light kende tot op heden vooral bekendheid door hun ruim twee jaar geleden uitgebrachte Amon Amarth cover Twilight Of The Thunder God. De bijbehorende video en de eigen draai die de band aan de track gaf, genereerden de nodige aandacht op het internet, iets wat de in 2016 uitgebrachte EP Chasing A Reflection veel minder voor elkaar kreeg, en die wist het drietal vast te houden door zo nu en dan een enkele track of cover uit te brengen. De band staat inmiddels onder contract bij Napalm Records en brengt nu hun debuutalbum Imploder uit.

De drie Zwitsers combineren trance, hyperblasts, extreme(re) metal en de gevarieerde vocalen van een zangeres. Trance? Ja, de elektronica en herhalende melodielijnen vliegen je op Imploder om de oren (Away With You, instrumentale titeltrack Imploder, Nothingness, waar eigenlijk niet?) en zijn erg geluidsbepalend. Net als bij soortgelijke acts die dit muzikale pad al bewandelen, staat de schijnwerper voor een groot deel gericht op de zangeres. Melissa Bonny (ook in Ad Infinitum) drukt haar stempel met haar variatie tussen rauwe keelklanken (die helaas niet altijd overtuigen: Enraged, Fallen bijvoorbeeld) en melodieuze, zuivere vocalen zeker op het geluid. Op zich niets mis mee, maar in de mix komt ze toch net iets te nadrukkelijk naar voren. Anderzijds weet Rage of Light de riffs van de melodieuze death (denk aan een band als Disarmonia Mundi) en de trance dusdanig in de composities te verweven dat de intensiteit van de muziek (veelal) overeind blijft. Zet daar een bepaalde vrolijke aanstekelijkheid naast en het maakt dat Imploder zich in het koppie nestelt. Helaas krijgt het drietal het niet voor elkaar het de volledige speellengte van 50 minuten aantrekkelijk te houden; naar mate het album vordert valt voor mij het frisse, en daarmee mijn aandacht, weg, al doet het eerder uitgebrachte Mechanicals mij weer even opveren. Laatstgenoemde is 1 van de drie eerder uitgebrachte tracks (I Can, I Will, Mechanicals en de eerder genoemde de Amon Amarth cover) die je terugvindt op het album; daarnaast tref je acht (vooruit, ik reken het intro ook maar even mee) nieuwe tracks op het album aan. De in 2018 door de band uitgebracht cover Judas (Lady Gaga) is achterwege gelaten.

Imploder is een album dat vol staat met een combinatie van trance en melodieuze death metal. De aanwezigheid van trance zal voor menigeen, op voorhand?, al een afknapper van jewelste kunnen zijn, anderen zullen het misschien als een frisse toevoeging verwelkomen. Eerst maar even wat tracks op YouTube beluisteren om te kunnen bepalen tot welke doelgroep jij jezelf rekent?