Pesterous Mind - Halluci Nation

Pesterous Mind - Halluci Nation

Label : Boersma Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Pesterous Mind blijkt een Duitse death metal/deathcore band te zijn uit de regio rond Berlijn. Ik ben niet bekend met de band of hun eerdere werk en zodoende zou ik enkele dingen opzoeken, maar al luisterend naar de eerste minuten van hun nieuwe album Halluci.Nation is mijn zin om hun eerdere werk te beluisteren de kop al ingedrukt.

Deze Duitsers spelen metalcore/deathcore en dat zijn nu net dingen die ik niet wens te volgen. Dit soort muziek ligt me niet en ik ben er ook niet genoeg in thuis om een objectief oordeel te vellen. De getriggerde drums ergeren me, maar de tragere stukken en enkele mooie gitaarsolos kunnen me wel bekoren. Men probeert sfeer te creëren door middel van akoestische passages en ergens lukt dat ook wel, maar daardoor kan ik geen lijn vinden in het spel van deze Duitsers. Muzikaal zitten deze melodieuze partijen wel goed in elkaar, maar ze weten niet echt een gevoelige snaar te raken. In dit genre wordt de zang te belangrijk gemaakt, waardoor er veel mogelijkheden verloren gaan. Zanger Sascha Meyer heeft wel een groot bereik en wisselt schijnbaar moeiteloos van zangstijl tijdens de nummers. De beste nummers zijn Rotten Soul, dat voor het grootste deel kan doorgaan voor een melodic death metal song, The Ashen One, dat eerder technisch is, en Wishmaster, met zijn thrashy ondertoon.

Dit werk van Pesterous Mind doet me denken aan Thy Art Is Murder, maar veel verder dan Whitechapel, Suicide Silence, de Belgische bands Crimson Falls en Unleash The Fury en voornoemde groep, die ik eerder eens per ongeluk live aan het werk gezien heb, reikt mijn kennis binnen deze stijlen niet, dus aan verdere vergelijkingen ga ik mij niet wagen. Halluci.Nation is in ieder geval 1 brok brutale energie met een gevoelig kantje en liefhebbers van de eerder genoemde bands moeten dit schijfje zeker eens checken.