Ivan - Memory

Ivan - Memory

Label : Solitude Productions | Archiveer onder doom metal

Berto : Een grappige anekdote om mee te beginnen: op het moment dat ik de CD in mijn laptop plaatste en iTunes werd geopend, kreeg deze CD het genre dance & house toebedeeld. Nu krijg ik veel te recenseren hier bij Lords Of Metal, maar dance is daar geen onderdeel van. Het Australische Ivan speelt doom metal dus de enige dans die hier wordt uitgevoerd, is de laatste wals richting je laatste rustplaats.

Hun nieuwe album Memory duurt drie kwartier, maar heeft slechts twee nummers, allebei rond de 22 minuten lang. Ik kan je vertellen: dat is een lange zit. Het tempo ligt zoals te verwachten is vrij laag en door de duur van de songs vraagt het nogal wat van je. Muzikaal zitten er echter wel wat verrassingen in en dat komt door het intensieve gebruik van piano en viool. Niet alleen als intro of als intermezzo, maar door het hele nummer heen. Opener Visions begint met viool en piano en langzamerhand komen daar gitaren en drums bij en klinkt er ook een grunt doorheen. De viool blijft echter de bovenliggende melodie voeren, met daar omheen en doorheen een melodie van de diverse andere instrumenten. Na zestien minuten komt de gitaar wat meer naar voren, maar de grunt blijft wat achter, waardoor je een aparte mix krijgt die op een of andere manier wel verrassend is. Track nummer twee, Time Is Lost, begint met sombere pianotonen, waarna de viool weer bijspringt en de gitaren, grunt en de verdere instrumentatie het geheel weer compleet maakt. Qua structuur verandert er niet veel ten opzichte van het eerste nummer, de opzet is eigenlijk hetzelfde. Wat we aan het eind kunnen concluderen, is dat we met Memory de ideale klassiek getinte funeral doom metal soundtrack hebben voor iedere begrafenis of crematie. Ik heb eerder wel gesteld dat doom metal een van de meest starre genres is en dat fans het liefst hebben dat alles binnen de gepatenteerde kaders dient te gebeuren (een onafhankelijke commissie schijnt daar op toe te zien), maar voor die enkele ziel die de ballen heeft om iets verder te kijken, is Ivan een zeer interessante band.