I Prevail - Trauma

I Prevail - Trauma

Label : Fearless Records | Archiveer onder alternative / pop

Koen W. : De Amerikaanse metalcore(?) band I Prevail brengt met Trauma hun tweede album uit. Met een half miljard streams en 115 miljoen YouTube views kan je ze niet echt onbekend meer noemen. Ze bestrijken een muzikaal gamma van nogal pop en kitscherig tot tamelijk agressief, en dat zorgt voor wisselende resultaten. Opener Bow Down bevat heel wat schreeuwpartijen met een dosis djent afgewisseld met de nodige breaks met heldere zangpartijen waardoor mijn belangstelling direct was gewekt. Jammer genoeg vloeide dit al gauw weg bij opvolger Paranoid. Een ronduit melig popnummer met wat rappende zanglijnen erin, gevolgd door Every Time You Leave, een heuse ballad in de lijn van die modern klinkende boybands. Een zeker Delaney Jane komt hier ook nog een stukje in mee kwelen. Geen idee wie de dame is maar blijkbaar heeft ze al de Juno Award voor Dance Recording of the year gewonnen. Iets wat hier niet echt een aanbeveling is natuurlijk. De benaming metalcore beslaat dan ook maar een kleine helft van het album. De andere helft kan worden weggezet als fluffy popmuziek voor doorsnee tieners. En dat is best jammer want als I Prevail zich eens laat gaan, doen ze het goed. Breaking Down bevat best stevige stukken en op Gasoline wordt het gaspedaal helemaal ingedrukt. Low en Deadweight bevat zowel pop als ruigere partijen. Noem het dus gerust een dubbeltje op zijn kant. De plaat kent zeer zeker de goede tijden, maar je moet er de slechte ook bijnemen. Of je pakt hem gewoon op via Spotify en laat het softe spul lekker uit je playlist.