Flykt - Charnel Heart

Flykt - Charnel Heart

Label : Folter Records | Archiveer onder black metal

Berto : Flykt is een Zweedse black metal band die voortborduurt op de Zweedse school uit de jaren negentig. De sound van zowel Dissection als Watain klinkt duidelijk door, maar verwacht op Charnel Heart geen kopie van deze bands. Flykt probeert wel degelijk een eigen sound te vinden op dit debuut album. Opener Compendium Of Sacrilege klinkt als de perfecte introductie van een album, lekker tempo, razende gitaren en een stem die uit de diepe krochten van de Scandinavische gebergtes lijkt te komen. Een beetje standaard nummer, maar het navolgende The Great Assassination is een stuk volwassener, in die zin dat het tempo hier afwisselender is en de dreiging van de muziek echt gevoeld kan worden.

De zang komt ook meer tot zijn recht tijdens de songs die qua tempo wat lager liggen, dit blijkt ook weer tijdens het afsluitende Charnel Heart of of bijvoorbeeld Cadaver Of Doubt, dat zelfs een heerlijk pakkend begin heeft. Flykt bestaat uit ex-leden van o.a. Valkyrja, dus het betreft hier zeer ervaren muzikanten en dat hoor je terug. Er staat direct een band die songwriting skills heeft en een zeer donkere doch pakkende plaat bij elkaar weet te schrijven. Flykt is nog geen band die de grenzen van het genre weet te verleggen, maar kleurt nog iets teveel netjes binnen de lijntjes. Uit een song als het eerder genoemde Cadaver Of Doubt blijkt wel dat de band de creativiteit heeft om iets eigens neer te zetten en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we in de toekomst van Flykt een potentiele klassieker kunnen verwachten. Met Charnel Heart weet de band zich in ieder geval vol overgave te presenteren als een band waar rekening mee gehouden dient te worden.