Anthem - Nucleus

Anthem - Nucleus

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Samen met Loudness behoorde Anthem in de jaren tachtig tot mijn favoriete metal bands uit het lands van de rijzende zon en met name albums zoals het debuut Anthem, Gypsy Ways (uit 1988) en Hunting Time (uit 1989) wisten een erg sterke indruk achter te laten. Na het in 1992 verschenen Domestic Booty besloot men echter het bijltje er bij neer te gooien, maar gelukkig werd de band in 2000 weer nieuw leven ingeblazen en sindsdien heeft men met de regelmaat van de klok de nodige platen op de markt gebracht. Die hadden voor mij echter niet de impact van de vroegere releases, totdat in 2013 zanger Yukio Morikawa weer terugkeerde in de band met wie de uitstekende platen Absolute World (uit 2014) en Engraved (uit 2016) uitgebracht werden.

In 2018 werd er getekend bij het kwaliteitslabel Nuclear Blast en het eerste wapenfeit van die samenwerking is deze Nucleus, die een dertiental opnieuw, dit keer in het Engels, opgenomen Anthem-nummers bevat. Grappig is dat uitgezonderd Venom Strike alle nummers dateren van na 2000 en op niet mis te verstane wijze laten horen dat ook die periode van Anthem bijzonder interessant is. Zanger Yukio Morikawa is wederom bijzonder goed op dreef, maar de echte smaakmaker van Nucleus is zonder twijfel de virtuoze gitarist Akio Shimizu, die de meest fraaie riffs en solos nagenoeg moeiteloos uit zijn mouw lijkt te schudden. De combinatie van het erg sterke song materiaal, de prima zang en het schitterende gitaarwerk zal dan ook de meest sceptische metal liefhebber kunnen overtuigen en bewijst dat Anthem nog steeds een band is waar terdege rekening mee gehouden dient te worden. Ondanks het feit dat de nummers al een aantal jaren oud zijn, klinkt Nucleus erg fris en energiek en staat deze plaat als een huis! Nucleus is dan ook erg geschikt als eerste kennismaking voor al diegenen die Anthem nog niet ontdekt hebben, maar ook voor de mensen die de band al jaren hebben gevolgd is dit een erg interessante release. Ik moet eerlijk zeggen dat Anthem bij mij persoonlijk enigszins in de vergetelheid was geraakt, maar Nucleus zet de band weer erg prominent op de kaart. Alle liefhebbers van melodieuze power metal met uitstekend gitaarwerk kunnen gewoonweg niet om deze nieuwe Anthem-plaat heen en moeten dit juweeltje dan ook blindelings aanschaffen!