Aephanemer - Prokopton

Aephanemer - Prokopton

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Apehanemer is een Franse band uit Toulouse die na hun debuut album Memento Mori uit 2016 nu hun nieuwe album uitbrengt in eigen beheer onder de naam Prokopton. De band speelt melodieuze death metal geschoeid op Scandinavische leest, maar mengt daar Slavische traditionele muziek doorheen als ook wat klassieke invloeden. Die Slavische invloeden komen duidelijk naar voren in de keyboard partijen die erg duidelijk in de mix staan, maar die de zaak wel een lekkere schwung meegeven. Op hun Facebook- pagina wordt geen melding gemaakt van een bandlid die keyboards speelt dus die zullen live wel uit een doosje komen.

De band bestaat trouwens uit twee vrouwen en twee mannen, waarbij de zang voor rekening komt van Marion Bascoul, die een prettige stem heeft om naar te luisteren. Rauw genoeg, maar ook met het nodige gevoel. Het tempo ligt redelijk hoog gedurende de speeltijd van Prokopton, waarbij zoals gezegd de keyboards een voortrekkersrol hebben, maar zonder in de weg te liggen van een heavy product. Prokopton, The Sovereign en Dissonance Within, de eerste drie nummers, hebben allemaal dezelfde opbouw waar de melodie lekker vlot wordt gespeeld en de gitaren een bijna ondersteunende rol hebben gekregen ten opzichte van de keyboards. Alle nummers op Prokopton liggen in principe in het verlengde van deze eerste drie, met hier en daar een kleine aanpassing in de uitvoering. Het gebruik van keyboards betekent gelukkig niet dat het een hele bombastische plaat is geworden, ze worden gebruikt in harmonieuze samenwerking met de gitaren. Dit levert een coherent album op zonder uitschieters naar boven of beneden en het is heel prettig luisteren naar deze combinatie van melodieuze death metal, folk metal en Slavische muziek. Petje af voor deze Fransen.