Tesla - Shock

Tesla - Shock

Label : Universal Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Amerikaanse hardrock-band Tesla bestaat als ruim dertig jaar en toch hebben ze in die lange periode slechts een achttal full-length studio albums afgeleverd, inclusief deze Shock. De bekendste platen werden in hun begindagen ingeblikt en klasse-albums zoals Mechanical Resonance (uit 1986), The Great Radio Controversy (uit 1989) en Psychotic Supper (uit 1991) waren goed voor een miljoenenverkoop. Door de opkomst van de grunge had ook Tesla het erg moeilijk in de jaren negentig, net zoals zovelen van hun genre-genoten. Na het jaar tweeduizend ging het de band dan weer wat meer voor de wind en werden nog een drietal albums uitgebracht, waarvan het in 2014 verschenen Simplicity het laatste wapenfeit was. Een vijftal jaren later komt men dan met deze nieuwe plaat [/I]Shock[/I] op de markt, die geproduceerd is door Phil Collen van Def Leppard.

Hierdoor klinkt Tesla veel minder ruw dan op hun voorgaande platen en niet iedereen zal dat kunnen waarderen, want die ruwe sound werd toch vaak gezien als de charme van deze band. Wat mij betreft is dat nog wel te billijken, maar Phil Collen heeft ook meegeschreven aan het aanwezige song materiaal en dat heeft niet echt tot een spectaculair resultaat geleid mag ik wel zeggen. De twee eerste nummers You Wont Take Me Alive[/I] en Taste Like klinken nog vrij sterk en worden gedomineerd door de lekkere riffs van Frank Hannon en Dave Rude en de kenmerkende stem van Jeff Keith, wat toch wel het uithangbord van Tesla is. Hierna wordt het allemaal wat onevenwichtiger en worden goede nummers zoals Love Is A Fire, The Mission en I Want Everything afgewisseld met complete missers zoals het mierzoete California Summer Song en het erg mechanisch aandoende titelnummer Shock.

Wellicht dat Tesla het tijd vond worden om een bepaalde mate van vernieuwing in hun song materiaal door te voeren, maar dat brengt wel een behoorlijk risico met zich mee. De band werd namelijk altijd erg gewaardeerd vanwege hun traditionele en eigen sound en menig Tesla-fan zal zijn wenkbrauwen dan ook terecht fronsen bij deze nieuwe plaat. Het geboden song materiaal is gewoonweg niet memorabel genoeg om gedurende de totale speelduur van het album te kunnen blijven boeien en dat was toch altijd wel het geval bij de voorgaande Tesla-albums. Ik ben dan ook bang dat Tesla met deze plaat een gedeelte van haar trouwe fan-schare zal gaan verliezen.